Leestijd: 5 minuten

tiktok-blog
Robert-Team

Robert

TikTok marketing, een inleiding

Als je nog nooit van TikTok hebt gehoord, dan heb je het afgelopen jaar onder een rots geleefd. TikTok is de afgelopen jaren sterk in opkomst en de pandemie met de daaropvolgende lockdowns hebben deze populariteit alleen maar vergroot.

De app is nu beschikbaar in meer dan 150 landen en heeft maandelijks meer dan 1 miljard actieve gebruikers, een enorme groei ten opzichte van november 2018 toen dat er nog 680 miljoen waren. TikTok heeft niet alleen veel gebruikers, maar deze gebruikers zijn ook nog eens zeer betrokken én actief. Een gemiddelde gebruiker zit 52 minuten per dag op het platform.

Vanuit een marketingperspectief, als je je richt op iemand tussen de 13 en 40 jaar, moet je op TikTok zijn. Met dat in gedachten is hier alles wat je moet weten wanneer je TikTok-marketing start.

TikTok gebruikers leeftijd en geslacht

Leeftijd Man Vrouw Opgeteld
10-19 14.3% 18.2% 32.5%
20-29 11.2% 18.3% 29.5%
30-39 6.5% 9.9% 16.4%
40-49 6.7% 7.2% 13.9%
50+ 2.3% 4.8% 7.1%
Alle leeftijden 41% 58.4%

Wat is TikTok?

TikTok, vroeger Musical.ly, is een app voor het streamen en delen van korte video's van maximaal 60 seconden. Het oorspronkelijke platform Musical.ly deed ongeveer hetzelfde maar werd in augustus 2018 overgenomen door een Chinees bedrijf en alle gebruikers werden overgezet naar TikTok.

Hoe kunnen bedrijven TikTok gebruiken?

Vanuit het oogpunt van een bedrijf zijn er verschillende manieren waarop TikTok voor marketingdoeleinden gebruikt kan worden. De drie belangrijkste strategieën zijn;

  • Een eigen kanaal maken en relevante video's delen
  • Influencer marketing inzetten om bereik groter te maken
  • Adverteren op TikTok

Voor merken die social media al inzetten als onderdeel van hun marketingstrategie, zullen de bovenstaande opties niet als een verrassing komen. Dit zijn de strategieën die al jaren gebruikt worden op andere platforms zoals Twitter, Instagram en Facebook. Maar TikTok heeft een eigen karakter. De aanpak die gebruikt worden op andere social media platformen zijn niet vanzelfsprekend ook effectief op TikTok.

#Hashtags #Super #Belangrijk

Als Twitter of Instagram deel uitmaakt van jouw sociale mediacampagne en je gebruikt geen hashtags, dan mis je heel veel bereik. Bij TikTok is het belang van hashtags nog veel groter, essentieel zelfs. Challenges zijn erg populair op TikTok en een gebruiker die daar een eigen verzonnen catchy hashtag voor verzint, kan daar erg veel succes mee hebben. Door een hashtag in de naam op te nemen, wordt het beter onthouden en gemakkelijker te vinden.

Naarmate een challenge in populariteit groeit, kunnen gebruikers eenvoudig op de hashtag klikken om de berichten van andere gebruikers te vinden. Een sterk voorbeeld is Guess met hun #inmydenim challenge  waar gebruikers laten zien hoe ze hun Guess-jeans dragen. Door deze uitdaging haalden ze meer dan 40 miljoen views op TikTok.

TikTok influencer marketing

Influencer-marketing heeft een enorm potentieel op TikTok. Het vinden van de juiste influencer om mee samen te werken, hangt af van je publiek en het product of de dienst dat je aanbiedt. Hoewel veel merken inhoud van hoge kwaliteit willen maken die influencers op social media kunnen delen, is het vaak zo dat authenticiteit de voorkeur heeft op TikTok. De gemiddelde gebruikers van TikTok zijn veel jonger dan andere platforms, daarom zijn ze minder geïnteresseerd in flitsend camerawerk en meer in originaliteit.

TikTok-advertenties

TikTok biedt bedrijven de mogelijkheid om op hun platform te adverteren met korte video's, maar wat TikTok onderscheidt van andere platforms, is de mogelijkheid om samen te werken met hun gebruikers.

Alle bedrijven die dolgraag viraal willen gaan op TikTok, maken graag de stap naar advertenties om dat doel te bereiken en zodoende gebruikers ook zelf bij te laten dragen met user generated content.

Bedrijven kunnen hun campagnes richten op een specifieke hashtag die gebruikers vervolgens aanmoedigt om mee te doen, en op hun beurt een groter publiek bereiken dan ze organisch hebben. Een bedrijf kan bijvoorbeeld zijn eigen challenge of hashtag creëren, zoals hierboven vermeld, en advertenties gebruiken om dit te promoten. Hun publiek ziet dan de advertenties en raakt betrokken bij de hashtag door hun eigen inhoud te maken, de hashtag te gebruiken en zo het bereik te vergroten.

Dit is slechts één voorbeeld van hoe merken kunnen adverteren op TikTok, enkele van de andere vormen van adverteren zijn onder meer:

  • Betaalde InFeed-advertenties
  • Advertenties voor merkovernames
  • Hashtag Challenges-advertenties
  • Banneradvertenties

Ga naar TikTok voor bedrijven voor meer informatie over TikTok-advertenties.

Het is tijd om te beginnen

Uiteindelijk, zoals bij elke social mediamarketing, baart oefening kunst. Want hoewel je alles kan lezen wat je moet weten over TikTok marketing, is de belangrijkste informatie nog steeds feedback van je doelgroep. Achterhaal waar ze mee bezig zijn en waarom, de inhoud die ze leuk vinden en wanneer ze actief zijn. Om ervoor te zorgen dat jouw TikTok-marketing een succes wordt, moet je redelijk wat tijd en moeite investeren.

footer-team

© 2021 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.