Top 9 Instagram Marketing tips

instagram-foto

Sinds Instagram in 2010 werd opgericht, is het platform non-stop doorgegroeid. Volgens statistieken worden er per dag zo’n 95 miljoen foto’s geplaatst, en 1,6 miljard likes aan foto’s gegeven. Voor bedrijven is Instagram ook een interessant platform. 90 procent van alle Instagram gebruikers volgt minstens één merk.

Met de juiste marketing tips zou je dus met jouw merk een groter bereik kunnen krijgen. Er zijn op Instagram zo’n 30 miljoen bedrijfsprofielen aangemeld, dat betekent dus veel concurrentie voor jouw bedrijf. In deze blog noemen we de 10 beste marketing tips waardoor jouw bedrijf kan groeien en een groter bereik kan krijgen.

  1. Richt je op de doelgroep

Voordat je ergens geld of moeite in steekt, is het natuurlijk van belang om te weten wie jouw potentiële klanten zijn. Hiervoor is een goed onderzoek erg belangrijk. Door onderzoek uit te voeren ontdek je wat voor jou de ideale klant is. Als je een marketingcampagne lanceert richt je je enkel op deze doelgroep. Dit is ontzettend belangrijk! Door basisonderzoek uit te voeren kan je al achterhalen wie jouw beste doelwit is, en als je hen probeert te bereiken is de kans groot dat zij reageren zoals je van tevoren hebt bedacht. Voordat je een strategie gaat opstellen is het belangrijk om te weten dat de meeste gebruikers op Instagram een leeftijd van 18 tot 29 jaar hebben. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, het betekent niet dat er boven die leeftijd geen gebruikers actief zijn.

  1. Plaats regelmatig

Zodra je volgers begint te krijgen wil je natuurlijk wel zorgen dat je aantrekkelijk genoeg blijft om te blijven volgen. Maar hoe kan je je online bedrijf op Instagram promoten? Als je niet regelmatig foto’s of filmpjes plaatst mis je een grote kans om de aandacht van je publiek vast te houden. Als je wil dat je door je volgers herinnerd wordt, moet je actief bezig zijn en communiceren met je volgers. Dit kan je doen door opmerkingen te plaatsen, en te reageren op verhalen en DMs. We raden aan om niet meer dan 1 foto of filmpje per dag te plaatsen. Als je in 1 keer heel veel wilt plaatsen, doe dit dan in je verhaal, en voeg opvallende stickers en teksten toe.

  1. Word niet wanhopig

Het doel is dus om dagelijks actief te zijn op Instagram. Maar wat moet je nou op Instagram plaatsen om zakelijke leads te genereren? Je wilt natuurlijk je bedrijf promoten, maar dit moet niet te wanhopig, door bijvoorbeeld alleen maar acties te promoten. Hierdoor zullen je volgers geïrriteerd raken en je misschien wel ontvolgen. De beste tactiek is om de inhoud door elkaar te plaatsen. Plaats bijvoorbeeld grappige dingen, start een challenge of houd een gesprek via je Instagram verhaal. Vergeet natuurlijk je merk niet helemaal, plaats gerust tussendoor wat over je bedrijf. Maar met mate.

  1. Houd afstand van controversiële onderwerpen

Het is goed om over andere onderwerpen dan je bedrijf te plaatsen, maar je moet uit de buurt blijven van controversiële onderwerpen als religie, politiek, ras en favoriete sportclub. Jouw volgers beoordelen jouw product of dienst aan de hand van wat jij op Instagram plaatst of hoe je reageert, dus wees hier voorzichtig mee.

  1. Werk samen met influencers

Een samenwerking aangaan met influencers die je merk promoten is een goede marketing strategie. Influencers hebben vaak veel volgers, en hebben daardoor een groter bereik. Zoek hiervoor wel altijd naar influencers die ook betrekking hebben op jouw branche. Influencers kan je inhuren om jouw merk onder de aandacht van hun volgers te krijgen. 94% van de marketing strategen zeggen dat deze tactiek het beste werkt om leads te genereren. Gebruikers van Instagram denken vaak dat influencers een goede kennis hebben om producten te beoordelen, in tegenstelling tot henzelf.

  1. Gebruik hashtags

Per Instagram bericht kan je maximaal 30 hashtags toevoegen. Het beste is om tussen de 9 en 11 hashtags te gebruiken, om meer leads te genereren. Gebruik de hashtags verstandig en prop je bericht er niet vol mee, dat komt op je volgers wanhopig over. Hiermee kunnen ze gaan twijfelen aan je geloofwaardigheid. Gebruik alleen relevante hashtags die specifiek voor jouw branche en voor het onderwerp van je bericht zijn. Gebruik geen spam hashtags zoals #followme.

  1. Ga live

Op Instagram heb je een functie om live te gaan. Over het algemeen vinden gebruikers het leuk om de persoon achter het bedrijf en het product of de dienst te zien. Door live te gaan zorg je dat er meer aandacht aan het bedrijf wordt besteed. Je kan tijdens het live gaan vragen beantwoorden, zodat volgers meer te weten kunnen komen over het bedrijf. Zorg ervoor dat je altijd vriendelijk reageert, het gaat tenslotte wel om potentiële klanten. Tijdens het live gaan kan je nieuwe producten of diensten laten zien, of een rondleiding geven door het kantoor. Door de kijkers een vraag te stellen houd je hun aandacht langer vast.

  1. Reageer op opmerkingen

Het kost misschien veel tijd, maar het is wel de moeite waard om op opmerkingen onder je berichten te reageren. Zo bouw je een relatie op, waardoor je in de toekomst meer leads zult genereren. Hoe meer je reageert en actief bent, hoe geloofwaardiger je overkomt. Als je vanaf het begin geloofwaardig over wil komen, dan kan je Instagram volgers kopen. Er zijn veel influencers en bedrijven die dat doen. Zo lijkt het net of een bedrijf veel volgers heeft, waardoor andere mensen je ook zullen volgen. Wij zouden het kopen van volgers nooit adviseren omdat het tegen de regels van Instagram is.

  1. Bied kortingen aan

Bijna elke potentiële klant houdt wel van een korting! Door kortingen aan te bieden aan je Instagram volgers kan je laten zien hoeveel je om je klanten geeft. Iedereen houdt van een goede deal. Je kan kortingscodes delen zodat je volgers korting krijgen bij aanschaf van een product of dienst. In je verhaal kan je ook een tijdelijke kortingscode delen, de verhalen verdwijnen namelijk na 24 uur.

Als je deze marketing tips efficiënt inzet, zal je meer volgers krijgen. Dat zal zich vertalen naar hogere verkoopcijfers!

Scroll naar boven