URL-optimalisatie; zo maak je SEO-vriendelijke URL’s

Wist je dat Google elk jaar 2000000000000 (2 biljoen) zoekopdrachten verwerkt? Een aantal dat nog elk jaar groeit.  Dat bereik biedt enorm veel kansen voor iedereen die meer verkeer naar de website wil.

Om een deel van de Googlegebruikers te bereiken, moet je website goed geoptimaliseerd (SEO) zijn. Een website bestaat uit een heleboel elementen die zoekmachinevriendelijk gemaakt kunnen en moeten worden als je op belangrijke zoekwoorden gevonden wilt worden. Eén van de belangrijke SEO-stappen is het optimaliseren van je URL’s. URL:’s die zowel Google als een gebruiker vertelt waar een pagina over gaat.

Wat is een URL?

URL is de afkorting van Uniform Resource Locator en wordt gedefinieerd als het “adres” van documenten en andere bronnen op het World Wide Web. Om deze website te bezoeken ga je bijvoorbeeld naar de URL Drijfveermedia.nl.

We gebruiken allemaal URL’s om webpagina’s en andere bronnen op internet te bezoeken. De URL is een adres dat gebruikers online naar een specifieke bron stuurt, zoals een webpagina, video of ander document of bron. Wanneer je bijvoorbeeld op Google zoekt, wordt in de zoekresultaten de URL weergegeven van de bronnen die overeenkomen met jouw zoekopdracht. De titel in de zoekresultaten is gewoon een link naar de URL van de bron.

Op jouw website is elke URL toegewezen aan een webpagina op jouw website en helpt dit met het organiseren en structureren van de inhoud van jouw site.

SEO-vriendelijke URL’s uitgelegd

Samen met metatags, link-ankertekst en de inhoud van een pagina, gebruiken zoekmachines de URL van een webpagina om te begrijpen waar de inhoud over gaat.

SEO-vriendelijke URL’s zijn makkelijker voor de zoekmachines om te indexeren en te crawlen. Dat is belangrijk, want zoekmachines moeten een website kunnen crawlen en indexeren om deze in de zoekresultaten te tonen.

Goed geoptimaliseerde URL’s kunnen ook de klikfrequentie naar een website verhogen en jouw content helpen om hoger te scoren in zoekmachines.

Hoe ziet een SEO-vriendelijke URL-structuur eruit?

Er zijn veel elementen waar je rekening mee moet houden bij het maken van een SEO-vriendelijke URL-structuur. Hieronder hebben we ze verzameld:

  • Beschrijf de inhoud van de pagina
  • Gebruik koppeltekens
  • Houd het kort
  • Alleen kleine letters
  • Zet je zoekwoord erin
  • Vermijd data of jaren
  • Gebruik geen afkortingen
  • Beveiligd met HTTPS

Als je deze opbouwregels respecteert als je de website structuur geeft, dan vergroot dat de kans om hoog in Google te komen.

SEO-vriendelijke versus niet-SEO-vriendelijke URL’s

Wat zijn nou concreet de verschillen tussen SEO-vriendelijk en niet SEO-vriendelijke URL’s? We zullen je een voorbeeld geven om het te verduidelijken.

Dit is een goede SEO-vriendelijke URL:

https://www.drijfveermedia.nl/zoekmachine-optimalisatie/

Het bevat de zoekwoorden van de pagina, “zoekmachine optimalisatie” en beschrijft duidelijk waar de pagina over gaat. Het koppelteken tussen de woorden maakt het gemakkelijk te lezen.

Aan de andere kant kan een niet-SEO-vriendelijke URL er ongeveer zo uitzien:

http://www.drijfveermedia.nl/index/cat4e/0_251443&460997-22#?.html

De cijfers en symbolen vertellen niet waar het artikel over gaat. Ook zou deze link er niet goed uitzien in de zoekresultaten en daarom minder aanzetten tot klikken. Bovendien kan het niet gebruiken van HTTPS-beveiligde URL’s de positie in de zoekresultaten van Google schaden, aangezien het als een onveilige pagina wordt beschouwd.

Conclusie

Het uiteindelijke doel van een SEO-vriendelijke URL-structuur is om het voor gebruikers en zoekmachines gemakkelijker te maken om de inhoud van jouw website te begrijpen en te navigeren. Het maken van SEO-vriendelijke URL’s is een stap in optimaliseren van je website en het verhogen van de positie op Google.

Scroll naar boven