Vijf stappen om je mobiele website te optimaliseren

telefoon-blog

Iedereen heeft het over ‘Mobilegeddon’, maar wat betekent het eigenlijk voor jou en je bedrijf? Mobiel is meer dan ooit een hot item op de agenda: Google schat dat vijftig procent van de zoekopdrachten op hun eigen zoekmachine uitgevoerd wordt door mobiele apparaten.

Ondervraagde Britse volwassenen zeiden dat ze dit jaar gemiddeld 2 uur en 26 minuten per dag hun mobiele apparaat gebruiken. Dat is gemiddeld 27 minuten langer dan in 2014, en een bijna vijfvoudige toename vergeleken met 2011, toen het mobiele gebruik slechts 31 minuten per dag bedroeg. Met dit soort duizelingwekkende cijfers is het duidelijk dat mobiel gebruik de spelregels verandert in het aankoopproces. De komst van het mobiele zoekalgoritme betekent dat nieuwe SEO-strategieën rekening moeten houden met mobiele gebruiksvriendelijkheid om concurrerend te blijven voor online bedrijven.

Zonder aanpassing daalt de ranking

Door de ‘Mobilegeddon’ of ‘Mobilepocalypse’ zorgt het mobiele algoritme van Google ervoor dat mobielvriendelijke sites hoger scoren in de zoekresultaten, terwijl sites met gebruiksvriendelijkheidsproblemen op mobiele apparaten aanzienlijk in hun rangschikking zullen dalen. Het algoritme van Google zal zijn mobiele beoordelingssysteem toepassen op websites van grote merken en uitgevers, wat effect zal hebben op mobiele zoekresultaten in de hele wereld. Degenen die de lancering van het Panda-algoritme herinneren, zullen hiervoor gaan en kiezen om hun website te optimaliseren, in plaats van kwetsbaar te blijven.

Hier zijn de vijf belangrijke stappen om de website van je merk te optimaliseren voor mobiel gebruik:

Doe een snelle zoekopdracht

Controleer of je site mobielvriendelijk is. Ga met je mobiele browser naar Google en vul de URL in de zoekbalk. Als de “m” mobiele tag niet onder je URL in de zoekresultaten verschijnt, moet je site worden bijgewerkt.

Test je website

Als je wilt weten of je website geschikt is voor mobiel gebruik, gebruik dan de ‘Mobile-Friendly Test’ die is aangeboden door ontwikkelaars van Google. Hierbij voert een Googlebot een snelle check uit op de functionaliteiten van je website. Als je website niet slaagt, is het verstandig om je website bij te werken. Als de test lukt, moet het waarschijnlijk nog geoptimaliseerd worden om de “m”-tag te verdienen. Ga voor meer informatie over websiteoptimalisatie naar PageSpeed Insight van Google om je pagina te verbeteren.

Volg de regels voor mobiele gebruikersvriendelijkheid

Maak je website gebruiksvriendelijk voor mobiele telefoons door het vermijden van de volgende fouten:

  • Te kleine tekst waarbij je moet inzoomen om het te kunnen lezen
  • Pagina’s die niet reageren
  • Content past niet automatisch op het scherm, waardoor gebruikers de website horizontaal moeten bekijken of inzoomen
  • Kleine call-to-action-knoppen die niet groot genoeg zijn om door de aanraking van een vinger te worden geactiveerd
  • Software die niet op mobiele apparaten kan wordt ondersteund (zoals Flash)
  • Links die te dicht op elkaar staan

Stel je website op de juiste manier in

Kies de beste methode om je website te configureren voor mobiel gebruik. Methoden hiervoor zijn onder andere responsive webdesign, dynamisch gebruik of afzonderlijke URL’s. Kijk voor meer informatie op Googles Mobile-friendly gids.

Maak het jouw prioriteit

Jouw mobiele SEO-strategie moet een prioriteit zijn. Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, wordt deze gedegradeerd in Google’s zoekmachineresultaten. Websites die hun pagina’s niet optimaliseren voor mobiele zoekopdrachten, zullen lager scoren. Het goede nieuws is dat desktop- en tabletresultaten intact blijven.

Klantervaring

Voor klanten draait het allemaal om toegevoegde waarde en de gebruikerservaring. Het is belangrijk dat je site mobielvriendelijk is, niet alleen omdat Google het zegt, maar omdat het belangrijk is om klanten een site aan te bieden die voldoet aan hun behoeften en verwachtingen als ze gebruik maken van hun mobiel.

Uit onderzoek blijkt dat consumenten hun mobiele apparaten gebruiken om hun taken van start tot eind te voltooien en meer. Wanneer we naar het aankoopproces kijken, gebruikt 50% van de consumenten hun mobiel voor het zoekproces, en 46% gebruikt uitsluitend een mobiel apparaat om online informatie te zoeken. Het onderzoek toont verder aan dat bijna de helft van de respondenten (47%}) hun smartphone gebruikt om prijzen te vergelijken, zodat ze de beste deal vinden.

Ongeveer drie op de tien (29%) respondenten doet de aankoop ook mobiel. Dus volg deze vijf stappen om je website mobielvriendelijker te maken, en je zult op de goede weg zijn voor het verhogen van de omzet en je krijgt meer mensen die positieve mond-tot-mondreclame over jouw merk verspreiden.

Scroll naar boven