Leestijd: 5 minuten

bounce-rate
Mirthe-Team

Mirthe

Wat is een bounce rate?

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat het bounce percentage een belangrijke ranking factor voor zoekmachines is, die Google veel vertelt over de kwaliteit van een website. Het doel is natuurlijk om dit percentage zo laag mogelijk te houden. Hoe hoger je scoort, hoe lager je zal scoren op de resultaten van de zoekmachines (SERP’s). Het hebben van een hoge bounce rate betekent dat je meer problemen hebt dan alleen rankings. In deze blog geven we jou tips om het bounce percentage te verlagen.

Definitie van een bounce rate

De bounce rate van een website wordt gebruikt in de analyse van webverkeer. De bounce rate, ook wel het bounce percentage genoemd, is het percentage van alle bezoeken op jouw website waarin gebruikers slechts één pagina hebben bezocht. Deze bezoekers zijn een gemiste kans, omdat ze de website weer wegklikken zonder iets te kopen.

Berekening van het bounce percentage

Het bounce percentage van een website wordt bepaald door het aantal bezoeken van één pagina te delen door het totale aantal bezoeken op de hele website. Als de homepagina van een website bijvoorbeeld 600 bezoekers per maand heeft en 300 van die bezoekers de pagina wegklikken zonder andere pagina’s te bezoeken, is het bounce percentage van de homepagina in Google Analytics 50%.

Is een hoog percentage slecht?

Als je een hoog bounce percentage hebt, betekent dit dat je de bezoeker niet kon overtuigen om op jouw website te blijven en jouw product of dienst af te nemen. Als de prestaties van je website afhankelijk zijn van bezoekers die meer dan één pagina bezoeken, kan je beter een laag percentage hebben. Toch betekent het niet per se dat een hoog percentage slecht is, als je bijvoorbeeld maar 1 pagina hebt, of als je op een pagina terechtkomt waarbij bezoekers niet naar een andere pagina hoeven te gaan, omdat deze alle informatie en wellicht ook een call-to-action bevat.

Wat is een goede bounce rate?

Een goede bounce rate hangt natuurlijk af van jouw type branche of website. De bounce rate van een homepagina kan bijvoorbeeld veel lager zijn dan een landingspagina. Hoe lager het getal, hoe beter! Bezoekers scrollen vaak door een pagina heen en stoppen daarmee als ze niet vinden wat ze zoeken. Hierdoor hebben blogartikelen bijvoorbeeld vaker een hoog bounce percentage. Als je een laag percentage hebt, betekent dit dat bezoekers de inhoud op jouw pagina nuttig vinden, waardoor ze ook interesse hebben om andere pagina’s op jouw website te ontdekken.

Tips om jouw bounce percentage te verlagen

  1. Zorg voor een snelle laadtijd

Bezoekers raken gefrustreerd als een pagina er lang over doet om te laden. Dit kan ervoor zorgen dat ze jouw pagina gelijk weer wegklikken, waardoor de bounce rate stijgt.

  1. Zorg voor een duidelijk lettertype

Het leest veel fijner als een artikel of stuk tekst goed leesbaar is. Als mensen moeite moeten doen omdat ze niet goed kunnen zien wat er staat, zal dit niet veel positiefs opleveren. Het is dus belangrijk om een groot en makkelijk lettertype te kiezen.

  1. Vermijd misleidende title-tags

Deze tip is net zo simpel als het klinkt, gebruik alleen title-tags die aansluiten bij de inhoud op een pagina. Als een bezoeker misleid wordt om op jouw pagina te komen, zullen ze ook gelijk weer weggaan. Als je dus zogenoemde clickbait titels gebruikt, zal dit alleen maar een negatief effect hebben op de bounce rate.

  1. Zorg voor een mobiel-vriendelijke website

Tegenwoordig komt er meer verkeer van mobiele telefoons dan van computers. Daarom is het erg belangrijk om hier rekening mee te houden, door gebruik te maken van mobielvriendelijke tools. Als mensen de weg niet kunnen vinden op hun mobiel, zullen ze weer weggaan.

  1. Voeg interessante advertenties toe

Als bezoekers op jouw website komen is het goed om ze geïnteresseerd te houden. Misschien willen ze wel meer weten of zijn ze toch naar iets anders op zoek. Door gerelateerde advertenties te plaatsen, kan je proberen de bezoeker op jouw website te houden. Dit gebeurt vaak aan het einde van blogartikelen, bijvoorbeeld in de vorm van een link.

  1. Vermijd pop-ups

Als je heel veel waarde hecht aan het verlagen van de bounce rate, kan je het beste pop-ups vermijden. Toch is het goed om eerst even te checken of de pop-ups veel resultaten opleveren, voordat je alle pop-ups van de website haalt. Je hebt hier de keuze tussen meer deelname en minder opt-ins.

footer-team

© 2021 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.