Er zijn 2 belangrijke typen sitemaps. Beiden zijn ze nuttig voor je SEO. Om te beginnen leggen we het verschil ui tussen een XML-sitemap en een HTML-sitemap.
HTML-sitemap
Een HTML-sitemap geeft een algemeen overzicht van de site. Gebruikers die daarnaartoe navigeren, zien een lijst met alle pagina’s op de website, waardoor het eenvoudig is om een pagina te vinden waar ze naar op zoek zijn. Als het moeilijk is om door jouw website te navigeren (of als je een grote website hebt), kan een HTML-sitemap essentieel zijn om jouw websitebezoekers naar de juiste pagina te helpen.
Als een gebruiker de gewenste informatie niet kan vinden, is de kans groot dat hij de website verlaat en een andere website probeert. Je kan dan een potentiële verkoop mislopen of nog erger, jouw reputatie bij de zoekmachines schaden, omdat ze misschien geen andere gebruiker naar jouw site willen sturen als mensen niet kunnen vinden wat ze zoeken.
Hoewel gemak voor websitebezoekers het hoofddoel van een HTML-sitemap is, kan het ook bijdragen aan jouw positie in de zoekresultaten. Een sitemap maakt jouw website gebruiksvriendelijker en benadrukt voor zoekmachines dat jij moeite doet voor de bezoekers van je website.
XML-sitemap
Voor de zoekmachines wordt een XML-sitemap gebouwd. Met dit bestand kan de zoekmachine achter de schermen van jouw website kijken en wordt de crawler van de zoekmachine rechtstreeks geïnformeerd. De XML-sitemap bevat een lijst met URL’s net zoals zijn HTML-sitemap, maar het bevat ook andere gegevens die de zoekmachines mogelijk interessant vinden, zoals de laatste keer dat de URL is bijgewerkt.
Een XML-sitemap stelt jou als website eigenaar ook in staat om aan te geven welke URL’s belangrijk zijn, wat betekent dat Google en andere zoekmachines die pagina’s vaker crawlen. Je XML-sitemap kan je in Google Search Console toevoegen. Als ze jouw sitemap hebben, is de kans groter dat elke pagina van je website geïndexeerd wordt.
Dus welk type sitemap moet je gebruiken voor SEO?
Dat antwoord is eenvoudig, allebei. Ze hebben ieder hun eigen SEO voordeel, want beide typen sitemaps hebben verschillende doeleinden. De ene bedient de gebruikers die naar de website komen en helpt hen bij het navigeren. De andere bedient de zoekmachines en hun bots.
Als je beide sitemaps op je website hebt, dan zal je website misschien iets beter presteren in de organische zoekresultaten. Maar verwacht niet teveel. Je sitemaps op orde hebben past vooral bij webmasters die niets aan toeval wil overlaten en graag vriendelijk voor gebruikers van hun website willen zijn en controle willen houden over de indexatie van de website bij Google en andere zoekmachines.
Belangrijk, houd je sitemaps up-to-date
Het is niet alleen belangrijk om beide typen sitemaps te hebben, maar ze moeten ook continu bijgewerkt worden. Stel bijvoorbeeld dat je een extra pagina aan je site toevoegt, dan moeten gebruikers en zoekmachines die ook kunnen vinden.
WordPress (in combinatie met bekende plug-ins) automatiseert dit proces, dus elke keer dat je een pagina of blogbericht aan de site toevoegt, werkt het systeem de twee sitemaps voor je bij. Dus over het algemeen zou een regelmatig bijgewerkte sitemap geen erg moeilijk doel moeten zijn om te bereiken, maar controleer het zo nu en dan.
Samenvattend
Sitemaps zijn een cruciaal onderdeel van elke sitestructuur. Ze geven zowel zoekmachines als gebruikers een overzicht van de pagina’s op je website. Elke website heeft dan ook veel baat bij het gebruik van beide type sitemaps. Het weglaten van een XML-sitemap kan ertoe leiden dat pagina’s van jouw website worden weggelaten uit de index van een zoekmachine en dus niet voorkomt in de zoekresultaten. Het weglaten van een HTML-sitemap kan resulteren in een hoger bouncepercentage op jouw website en dat is een negatieve SEO factor.
Als je wilt dat het maximale aantal gebruikers naar jouw website komt (en daar blijft) moet je er dus voor zorgen dat je zowel een HTML- als een XML-sitemap hebt. Die beiden ook up-to-date zijn.