Google Passage Ranking is het recente ranking-algoritme van Google dat specifieke passages van webpagina’s in zoekresultaten rangschikt. Tot nu toe hield het algoritme van Google rekening met de relevantie van de hele pagina. Met de recente update houdt het ook rekening met de relevantie van een specifiek gedeelte van die pagina. Hoewel het een kleine update is, wordt het algoritme geholpen om de relevantie van de inhoud op een pagina op het meest gedetailleerde niveau te begrijpen.
Welke invloed heeft het op zoekresultaten?
Google zegt er zelf over: “We hebben onlangs een doorbraak bereikt in de rangschikking en zijn nu in staat de relevantie van specifieke passages beter te begrijpen. Door naast de relevantie van de hele pagina ook passages te begrijpen, kunnen we die naald-in-een-hooiberg-informatie vinden waarnaar je op zoek bent, deze technologie zal 7% van de zoekopdrachten in alle talen verbeteren terwijl we deze wereldwijd uitrollen.”
Deze update betekent op geen enkele manier dat Google alleen het algoritme voor het rangschikken van passages volgt. De indexering van de webpagina’s functioneert zoals we het gewend zijn van Google. Backlinks, on-page SEO, en de gebruiksvriendelijkheid van een website blijven enorm belangrijk. Het enige verschil dat deze update creëert, is dat het de crawlers van Google slimmer maakt. Ze zijn nu nog beter in staat om dichter bij de juiste antwoorden op elke zoekvraag te komen.
Hoe werkt Google Passage Ranking?
Voordat Passage Ranking werd uitgerold, analyseerde Google de inhoud van een webpagina als geheel. Laten we als voorbeeld nemen dat een website één diepgaande pagina heeft met instructies voor het maken van verschillende soorten koffie, bijvoorbeeld Cappuccino en Espresso. Google zou hebben geconcludeerd dat deze pagina over het algemene onderwerp ‘koffierecepten’ gaat.
Vergelijk dat eens met een andere site die meerdere pagina’s heeft met instructies voor elk soort koffiedrank. Google zou besluiten dat de site inhoud bevat over specifieke onderwerpen, zoals cappuccino-recept en espresso-recept. Die pagina’s zouden een voorsprong hebben gehad in de zoekresultaten van Google, omdat de bovengenoemde concurrentpagina over koffierecepten in het algemeen in vergelijking minder specifiek en gefocust zou lijken.
Met Passage Ranking kan Google de langere pagina analyseren en zien dat deze verschillende specifieke onderwerpen behandelt. Als gevolg hiervan kunnen secties van langere pagina’s met zeer relevante informatie nu hoger scoren in de zoekresultaten.
Inhoud optimaliseren voor passage-indexering
Aangezien Google nu ook passages rangschikt, moeten er een paar wijzigingen worden aangebracht aan de inhoud van een website:
- Werk lange inhoud systematisch bij met duidelijke koppen en subkoppen en voeg nieuwe statistieken, links en bronnen toe.
- Verdeel nieuwe inhoud in speciale secties met specifieke sub onderwerpen
- Begin te experimenteren met lange inhoud, aangezien deze de kansen om gerangschikt te worden verder vergroten.
- Neem meer long-tail-zoekwoorden op in long-form-inhoud.
De updates maken duidelijk dat Google ernaar streeft om gebruikers de best mogelijke gebruikerservaring te bieden. Wees dus voorbereid om in de toekomst meer soortgelijke algoritmen te hebben en zorg ervoor dat gebruikers centraal staan.
Als je je website geoptimaliseerd en overzichtelijk wilt maken, neem dan contact op met de specialisten van Drijfveer Media. Onze marketingprofessionals staan voor je klaar!