Leestijd: 4 minuten

zoeken-in-google
Thorgall-Team

Thorgall 

Wat is semantisch zoeken?

Semantisch zoeken is een zoektechniek die de nauwkeurigheid of relevantie van de resultaten in Google verbetert, door de bedoeling van de gebruiker te begrijpen door middel van contextuele betekenis. Het beantwoordt vragen die niet aanwezig zijn in de zoekruimte. Het kan ook gepersonaliseerde zoekresultaten bieden op basis van verschillende factoren. Semantisch zoeken vindt bijvoorbeeld de songtekst van het liedje die je al dagenlang in je hoofd hebt, of doorzoekt belangrijke documenten uit een uitgebreide verzameling bedrijfsgegevens.

Hoe werkt het?

Semantisch zoeken lijkt misschien een manier om SEO complexer te maken. Het is echter de manier van Google om de digitale ervaring voor zowel gebruikers als merken te verbeteren. Klanten krijgen resultaten die zijn afgestemd op hun specifieke behoeften, terwijl merken kunnen voorkomen dat ze concurreren om organisch verkeer, uitsluitend op basis van het aantal keren dat ze een bepaald zoekwoord in hun website kunnen passen.

De semantische zoekmachine kent de gebruikersgeschiedenis, begrijpt veelvoorkomende betekenissen en gebruikt een combinatie van logica en intentie om snel en efficiënt antwoord te geven op vragen van klanten. Voor ons als marketeers betekent dit simpelweg dat het vooruitlopen op semantisch zoeken op internet draait om verder gaan dan de traditionele betekenis van woorden en zinsdelen.

Als voorbeeldvraag hebben we genomen: Wat is de hoofdstad van Nederland?
Amsterdam
Google geeft door middel van semantisch zoeken direct het juiste antwoord.

Optimaliseren voor semantisch zoeken

Met semantisch zoeken streef je ernaar de motivatie achter zoekopdrachten te begrijpen. Dit betekent zelfs dat verkeerd gespelde woorden en zinsdelen mensen er niet van weerhouden om de resultaten te krijgen die ze nodig hebben.

Hier zijn drie manieren om inhoud geschikt te maken voor het semantische web:

  1. Beantwoord vragen
    Een van de kenmerken van semantisch zoeken is dat het zoekt naar contextuele aanwijzingen. Wanneer Google-bots organische inhoud crawlen, scannen ze niet alleen naar zoekwoorden. Ze willen het grote plaatje begrijpen om daadwerkelijk de vragen van gebruikers te beantwoorden.
  2. Sociale media
    Sociaal actieve bedrijven zullen het over het algemeen beter doen in semantisch zoeken. Op dit moment is dit alleen van toepassing op Google+ omdat dit het netwerk van de zoekmachine is, maar het kan in de toekomst worden uitgebreid naar Twitter, LinkedIn en Facebook.
  3. Schema.org
    De zoekmachine heeft als doel om haar gebruikers te geven wat ze zien op de resultatenpagina's, dus vraagt het bedrijven om hun inhoud op te maken door middel van Schema.org. Deze code vertelt de zoekmachine precies waar ze naar kijken, of een visueel element een foto of video is en of de tekst verwijst naar een product recensie of een recept.

Semantisch zoeken heeft SEO ten goede veranderd en biedt gebruikers meer relevante en nauwkeurigere antwoorden dan voorheen. Wanneer je je meer gaat verdiepen in semantisch zoeken zal het gemakkelijker zijn om je eraan aan te passen dan je op voorhand denkt, vooral als je al druk bezig bent met het maken van hoogwaardige en relevante inhoud.

Heb je vragen over semantisch zoeken of kan je hierbij de nodige hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

footer-team

© 2021 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.