Zoekintentie, ook wel bekend als gebruikersintentie, is de intentie of het achterliggende doel van een zoekmachinegebruiker bij het typen van een zoekopdracht in een zoekmachine zoals Google. Het doorgronden en gebruiken van de zoekintentie is de eerste stap om een doelgroep te begrijpen en te achterhalen waarom ze jouw website bezoeken.
Wat is belangrijk aan de zoekintentie?
Het bevredigen van de gebruikersintentie is het ultieme doel van Google (na geld verdienen). Daarom draait het succes van SEO en contentmarketing om het ontrafelen van gebruikers en hun zoekintenties. Als je de intentie van de gebruiker begrijpt, dan kan je de juiste context creëren en toevoegen aan de content van je website. Dat vergoot de kans dat de juiste content op het juiste moment bij je doelgroep komt, en dat zorgt dan weer voor een hogere doorklikratio.
Daarnaast vergroot een goede aansluiting bij de zoekintentie de autoriteit van een website. Het vertonen van relevante content dat aansluit bij de vraag van een gebruiker is goed voor vertrouwen; het laat de zoeker weten dat jouw website ze begrijpt.
4 soorten zoekintentie
Het belang van inzicht in de zoekintentie zal nu duidelijk zijn, maar hoe gebruik je het? De eerste stap is om de verschillende typen zoekintentie te kennen en te begrijpen hoe je ze kunt gebruiken om de relevantie van je website te verbeteren en de CTR te verhogen.
1. De informatieve intentie
De informatieve intentie is gebaseerd op de zoektocht van een gebruiker naar informatie. Meestal wil de gebruiker meer te weten komen over een bepaald onderwerp of product. Dit zijn de meest voorkomende soorten zoekopdrachten. Wanneer mensen vragen hebben, zoeken ze naar contentrijke pagina’s die hen van deze informatie zullen voorzien. Als jouw website informatief is, concentreer je dan op het aanboren van deze gebruikersintentie.
Houd de inhoud eenvoudig en gemakkelijk door te bladeren, zodat gebruikers snel belangrijke informatie kunnen vinden. Gebruik kleine alinea’s die boordevol waardevolle informatie staan, zodat je mogelijk een Featured Snippet in de resultaten van Google kunt krijgen.
Featured snippets kunnen grote percentages verkeer weghalen van het eerste organisch resultaat van een zoekopdracht. Je kunt inhoud optimaliseren voor Featured Snippets door ervoor te zorgen dat je een veelgestelde vraag volledig beantwoordt met een unieke en waardevolle oplossing die anders is dan van je concurrentie.
2. Navigatie-intentie
Gebruikers voeren navigatievragen in wanneer ze naar een bepaalde pagina of website zoeken. Deze gebruikers kennen het bedrijf of het merk waarnaar ze op zoek zijn al, maar hebben hulp nodig om bij een bepaalde webpagina of product te komen. Deze gebruikers nemen meestal de merknaam al op in hun zoekopdracht.
Om deze doelgroep te bereiken optimaliseer je de metadata van homepagina’s en product-/ dienstenpagina’s, zodat het eenvoudig is om te zien wat jouw pagina’s zijn en hoe bezoekers erop kunnen navigeren. De metatitels en beschrijvingen van pagina’s moeten zoekwoorden bevatten die overeenkomen met de zoekintentie.
Zorg ervoor dat je website een goede navigatie heeft. Een uitgebreide interne linkstrategie verbetert niet alleen de gebruikerservaring, het helpt ook Google beter te begrijpen waar een website over gaat.
3. Commerciële intentie
Een commerciële intentie is de intentie van een zoekmachinegebruiker die zicht richt op het verkrijgen van meer informatie over een product of dienst die hij/zijn van plan is te kopen. De gebruiker wil dus een aankoop doen, maar is nog op zoek naar meer informatie om hem/haar te begeleiden bij het kiezen van het juiste product of de juiste dienst.
Recensies en informatieve content zijn een geweldige manier om deze gebruikers aan te trekken en ze naar jouw landingspagina’s te leiden voor conversie. Je kunt inhoud maken, zoals infographics, recensies, casestudy’s, etc. om het gebruik en de voordelen van jouw product of dienst aan de gebruikers te demonstreren.
Het benadrukken van voordelen is de sleutel voor het verkopen van producten en diensten. Gebruikers willen weten hoe ze kunnen profiteren van jouw product of diensten. Hoe kan jouw product of dienst hun leven makkelijker of leuker maken? Dit zijn de vragen die jouw site moet beantwoorden om jouw klikfrequenties en conversies te verhogen.
4. Transactionele intentie
Gebruikers voeren deze zoekopdrachten uit wanneer ze klaar zijn om een aankoop te doen. Mensen zoeken online naar producten door trefwoorden als ‘verkoop’ en ‘prijs’ aan hun zoekopdrachten toe te voegen om de producten te vinden die het beste bij hun specificaties passen.
Om gebruik te maken van deze gebruikersintentie, moet je ervoor zorgen dat van al je landingspagina’s (product of service) de metadata goed zijn geoptimaliseerd. Je kunt je positie in de zoekresultaten natuurlijk ook verbeteren met contentmarketing. Het maken van goede metatitels en beschrijvingen en het toevoegen van een paar stukjes informatie is wellicht niet voldoende om jouw producten bovenaan de SERP’s te krijgen.
Transactionele intentie is misschien wel de belangrijkste vorm van zoekintentie. Gebruikers zijn meestal klaar om dit product of deze dienst te kopen en zijn klaar met het onderzoeken van de beste optie voor hun transactie.
Creëer relevante inhoud
Om relevant te blijven en je CTR te verhogen, moet je content hebben die inspeelt op de voornaamste vragen waarmee jouw doelgroep wordt geconfronteerd. Duik daarom diep in de gebruikersintentie en analyseer de vragen van jouw doelgroep. Daarin ligt de sleutel om gebruikers op het juiste moment van de juiste inhoud te voorzien.
Conclusie
Het voorzien van een passend antwoord op de zoekintentie zou het uiteindelijke doel van een SEO-strategie moeten zijn. Elke andere strategie die je toepast, is waardeloos als het geen kliks oplevert. De beste manier om kliks te krijgen, is door een beroep te doen op de zoekintentie van gebruikers. Voordat jij je haast om deze SEO-techniek te gebruiken, moet je de verschillende soorten zoekintenties dus begrijpen.