Bijna alle bedrijven zijn afhankelijk van zoekmachineverkeer. Wij ook voor een gezond deel. Dat is een leuke uitdaging, omdat de algoritmes die bepalen waar een site op de resultatenpagina van een zoekmachine wordt weergegeven, constant in beweging zijn. Dan weer wat meer en dan weer wat minder, maar Google rolt continu updates uit. Het is de ijver, doortastendheid en Google-interpretatie van marketeers die de websites van klanten voor een vrijeval in de zoekresultaten moet behoeden. Of beter, om gebruik te maken van de updates; dat proberen wij. In dit geval met de Google Core Web Vitals (CWV).
In het najaar van 2020 maakte Google de online specialisten zenuwachtig door aan te kondigen dat het Core Web Vitals (CWV) als rankingfactor gaat gebruiken. Deze update heeft te maken met gebruiksvriendelijkheid. Met Web-Vitals kan de gebruiksvriendelijkheid van een website gemeten worden. De drie statistieken die Google gebruikt om dat te meten worden in mei 2021 op het web losgelaten.
De komende Core Web Vitals-update is nog lang niet bij iedereen bekend. Een test die onlangs werd gedaan, met 20.000 websites, wees uit dat slechts 15% van de websites aan de eisen van Google voldoet. Het is dus de hoogste tijd dat er actie wordt ondernomen, anders is de kans groot dat je website lager in Google komt.
Wat zijn de Google Core Web Vitals en wat moet jij ermee?
“Het primaire doel van Google is om gebruikers de meest relevante resultaten van de hoogste kwaliteit te bieden op basis van zoekopdrachten van gebruikers, d.w.z. hun wensen en behoeften bij het online uitvoeren van een zoekopdracht.” Dat is, letterlijk, hun geformuleerde doel. Hun echte doel is natuurlijk iets anders, maar dat terzijde. Ze willen dus de “meest relevante” en “hoogste kwaliteit” aan een gebruiker laten zien na een zoekopdracht. In hun streven naar dat doel worden de eisen aan websites steeds groter. Daarom zijn er volgende maand (mei ’21) Google Core Web Vitals.
Google’s algoritmes worden voortdurend bijgewerkt, dat zal bij Google Core Web Vitals niet anders zijn. Maar het zal zich blijvend concentreren rond de belangrijkste eigenschap van een website: snelheid. Voor gebruikers wordt de snelheid van uw site weerspiegeld in termen van laden, interactiviteit en visuele stabiliteit. Voor Google worden die drie componenten van de gebruikerservaring echter op drie manieren gedefinieerd:
1. Largest Contentful Paint (LCP)
Deze statistiek berekent de hoeveelheid tijd die nodig is om het grootste element op je website te laden. Dat kan een afbeelding, video of andere inhoud zijn. Als je LCP binnen 2,5 seconden laadt, dan stelt Google vast dat jouw website een positieve gebruikerservaring zal geven. Als dit niet het geval is, en de afbeelding, video of andere inhoud te groot is voor de schermen van gebruikers, dan heeft dit een negatieve invloed op de positie van jouw website.
2. First Input Delay (FID)
Deze statistiek concentreert zich op interactiviteit, de FID meet de hoeveelheid tijd die er nodig is voordat jouw webpagina functioneel wordt voor gebruikers. Wanneer gebruikers jouw site bezoeken is er altijd enige vertraging voordat ze op een knop, link of ander veld kunnen klikken om hun pad te vervolgen. Om te voldoen aan de normen van Google, mogen pagina’s een FID van maximaal 1 seconde bevatten.
3. Cumulative Layout Shift (CLS)
Een persoonlijke ergernis van mij… Regelmatig als ik een website bezoek met mijn mobiel, dan springt de inhoud zoals tekst, een knop of een afbeelding onverwachts weg terwijl de pagina wordt geladen. Dit gebeurt me ook zo nu en dan met advertenties die een knop wegdrukken, net als ik op de knop wil drukken. Dat noemt Google Cumulative Layout Shift (lay-outverschuiving). Dat wordt veroorzaakt doordat pagina-elementen met verschillende snelheden worden geladen. Volgens de richtlijnen van Google moet de CLS lager zijn dan 0,1. Dat betekent dat de elementen op een website met minder dan 10% zouden moeten verschuiven.
Tot slot
Als jouw website voldoet aan de drie CWV-richtlijnen, dan wordt deze hoger in Google’s zoekresultaten geplaatst. Zoals gewoonlijk geeft Google niet aan hoe zwaar de Core Web Vitals zullen tellen binnen hun algoritme. Maar wij adviseren iedereen om deze update heel serieus te nemen en je website zoveel mogelijk aan te passen aan de vernieuwde wensen van Google.