Leestijd: 4 minuten

google-sitelinks
Thorgall-Team

Thorgall 

Wat zijn Google sitelinks?

Sitelinks zijn extra linkjes die verschijnen onder het zoekresultaat van de zoekmachines. Dit zijn vaak interne links naar de meest populaire pagina's van de desbetreffende website. Google sitelinks worden vaak weergegeven wanneer je naar een specifiek onderwerp zoekt, omdat ze de gebruiker kunnen helpen om sneller door de website te navigeren.

sitelinks
Het exacte aantal sitelinks kan per website sterk variëren. Een zoekopdracht op bijvoorbeeld een merknaam in Google kan 2, 4 of 6 sitelinks bevatten die onder het zoekresultaat worden weergegeven.

Waarom zijn sitelinks belangrijk?

Helaas kan je de sitelinks voor een website niet rechtstreeks beïnvloeden. Maar wanneer Google besluit om sitelinks onder een zoekresultaat te tonen, profiteer je van een heel aantal voordelen.

Verhoging van de doorklikratio's (CTR)

Sitelinks vergroten de hoeveelheid ruimte die je in Google inneemt in de zoekresultaten. Dit betekent meer zichtbaarheid en meer kans op een websitebezoeker. Het concept is vergelijkbaar met sitelinks die je kunt toevoegen via advertentie-extensies in Google Ads bij het uitvoeren van campagnes.

Meer bezoekers op diepliggende pagina’s

Wanneer er sitelinks worden weergegeven voor een website kunnen gebruikers rechtstreeks naar een diepliggende pagina gaan zonder dat ze eerst de homepagina hoeven te bezoeken. Dit biedt gebruikers een betere ervaring, en er wordt op deze manier meer verkeer gegenereerd naar andere belangrijke pagina’s binnen een website.

Het is een teken van vertrouwen

Google toont niet voor alle websites sitelinks. Het feit dat Google besluit om sitelinks weer te geven wanneer iemand een zoekopdracht invoert is een teken van vertrouwen.

Sitelinks verbeteren de naamsbekendheid

Wanneer gebruikers naar een merknaam zoeken in Google en daarbij een lijst met sitelinks krijgen te zien, kunnen ze onmiddellijk meer te weten komen over het bedrijf, producten en services zonder dat ze naar deze informatie op de website hoeven te zoeken.

Google sitelinks instellen

Er is helaas geen directe manier om sitelinks in te stellen. Je kunt niet zomaar inloggen op Google Search Console (voorheen Webmaster Tools), een knop indrukken en vervolgens Google sitelinks krijgen. Er zijn echter wel een aantal stappen om te volgen waarmee de kans kan worden verhoogd dat Google sitelinks zal gaan tonen.

  • Unieke merknaam

Sitelinks van Google worden voornamelijk weergegeven bij merk specifieke zoekopdrachten en worden alleen toegevoegd voor de website die op de eerste positie staat voor die specifieke zoekopdracht.

·         Structured data

Zoekmachines maken gebruik van geautomatiseerde bots om een website te crawlen en te indexeren. Deze bots zoeken naar gestructureerde gegevens om beter te begrijpen waar de website en de specifieke pagina over gaat. Gestructureerde gegevens kunnen de kansen op het krijgen van een sitelink vergroten.

·        Voeg een sitemap toe aan Google Search Console

Elke website dient te beschikken over een sitemap. Dit is een inhoudsopgave van een website die toegevoegd kan worden aan Google Search Console. Een sitemap maakt het voor Google makkelijker om alle pagina's op een site te ontdekken, het kan ook de kansen op het verkrijgen van een sitelink vergroten.

·        Interne links

Interne links zijn cruciaal voor een goede on-page optimalisatie. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat er regelmatig wordt gelinkt naar belangrijke interne pagina’s binnen een website. Aangezien Google backlinks gebruikt als een ranking-indicator helpen interne links om te zien welke pagina's het belangrijkst zijn binnen een website.

We hopen dat deze blog heeft geholpen om meer te weten te komen over Google sitelinks. Ben je benieuwd of jouw website al geschikt is voor sitelinks? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we kijken graag met je mee!

footer-team

© 2022 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.