Welke impact heeft Voice Search op SEO?

google-voice-search

Voice search is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Mensen veranderen de manier waarop ze op het internet zoeken. Technologie blijft zich door ontwikkelen en speelt in op de wensen en behoeften van internetgebruikers. Voor bedrijven betekent dit ook dat er nieuwe aanpassingen moeten worden gemaakt, want voor je het weet loop je achter op de concurrentie.

Voice search

Met voice search kan je het internet gebruiken met je stem, in plaats van met je toetsenbord. Nieuwe technologie heeft spraakherkenning ontwikkeld, zodat je alleen nog maar je stem hoeft te gebruiken als je informatie zoekt. Dit kan op je smartphone door middel van bijvoorbeeld Siri, of door speciale spraakherkenningsapparaten als Alexa of Google Home. Spraakherkenning van Google heeft al een nauwkeurigheid van 95%, en Google is niet het enige technologiebedrijf dat werkt aan de perfectie van spraakherkenning om te profiteren van gesproken zoekopdrachten.

Voice search voor het bedrijfsleven

Omdat voice search razendsnel populair aan het worden is, is het zaak voor bedrijven om zich hier ook in te verdiepen. Ondanks dat het nog maar net ontwikkeld is, kan er nu al vastgesteld worden dat het in de toekomst veel meer door zal groeien. Door je SEO-strategieën aan te passen, bereid je je voor op het moment dat voice search optimalisatie écht gegroeid is.

Er is een verschil tussen traditionele SEO en voice search SEO. Bij het traditionele zoeken gaat het voornamelijk op zoektermen en hoe goed een website daarop scoort. Bij spraak gestuurd zoeken gaat het voornamelijk om een antwoord krijgen op een gestelde vraag. Daarom dient de SEO ook aangepast te worden, omdat de traditionele manier niet voldoet bij spraak gestuurde vragen. Gesproken zoekopdrachten hebben de manier waarop mensen zoekresultaten krijgen aanzienlijk veranderd, Google is veranderd van een zoekmachine in een antwoordmachine.

In de zoekresultaten komt het antwoord al te staan, waardoor je ook geen website meer hoeft te bezoeken om het antwoord te vinden. Wanneer gebruikers iets op Google vragen, leest Google de featured snippet voor je terug. Daarom is het belangrijk dat jouw bedrijf de inhoud en SEO-strategie identificeert en optimaliseert.

Hoe kan je jouw bedrijf optimaliseren?

Gebruik conversatietaal – De meerderheid van de gesproken zoekopdrachten wordt uitgevoerd in makkelijke taal en in vraagvorm, dus het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Dit vereist het maken van goede inhoud met behulp van long-tail keywords.

Lokale SEO – Gesproken zoekopdrachten passen bij lokale bedrijven. Daarom is de eerste stap het verfijnen van je Google Mijn Bedrijfsvermelding, die het bedrijfsadres, informatie over services of producten, prijzen, werktijden en alle kleine dingen die ertoe doen, moet bevatten.

Nadruk op Featured Snippets – Als je een positie op nul hebt, vergroot je de kans dat je wordt gelezen. En om deze positie te veroveren, moet je inhoud zo worden georganiseerd dat deze vragen beantwoordt.

Paginasnelheid en beveiliging – Beide factoren zijn van invloed op de resultaten van gesproken zoekopdrachten met betrekking tot rangschikking en gebruikerservaring. Een gemiddelde pagina met gesproken zoekopdrachten wordt in 4,6 seconden geladen, wat betekent dat je website snel moet worden geladen.

Veel gestelde vragen – Vaak hebben de gesproken zoekopdrachten betrekking op meerdere bedrijven. FAQ’s zijn erg belangrijk op een website, zodat je de potentiële klant antwoorden kan geven op alle vragen.

Scroll naar boven