Per 2022 heeft Google aangekondigd te gaan stoppen met het bijhouden van trackingcookies (third-party cookies) in Google Chrome. Deze browser heeft een marktaandeel van 56% in Nederland, waardoor de impact groot zal zijn. Het schrappen van deze cookies heeft voornamelijk te maken met privacy redenen.
Een third-party cookie wordt op een website geplaatst door iemand anders dan de eigenaar, en verzamelt gebruikersgegevens voor derden (adverteerders). Net als bij standaard cookies worden er cookies van derden geplaatst zodat een website zich op een later moment iets over de gebruiker kan herinneren.
In maart 2021 werd er gestart met een nieuwe test genaamd FLoC, wat staat voor Federated Learning of Cohorts. FLoC waarborgt enkele privacyrisico’s van third-party cookies, zoals adverteerders die alle activiteiten van een gebruiker op het internet kunnen volgen.
Waarom de overstap naar FLoC maken?
Eerdere browsegewoonten worden niet gebruikt om de ervaring op toekomstige websites die een gebruiker bezoekt te veranderen. Veel bedrijven hebben in het verleden cookies van derden op hun website geplaatst, zodat adverteerders deze gebruikers kunnen volgen en targeten.
Deze cookies hebben daarmee de functie om meer gepersonaliseerde ervaringen voor bezoekers op hun website te creëren. Hoewel cookies nog steeds kunnen worden ingezet om de gebruikerservaring te helpen verbeteren, verdwijnt het element van cookies van derden waarmee adverteerders het gedrag op verschillende websites kunnen volgen.
Er zijn een paar belangrijke redenen voor de verandering:
- Google probeert de privacy van gebruikers op internet te versterken. Ze willen de anonimiteit van gebruikers beter beschermen in een tijdperk waarin mensen het gevoel hebben dat hun privacy steeds meer wordt aangetast.
- Google die cookies van derden beëindigt, zorgt voor sterkere first-party relaties tussen bedrijven zelf en de gebruikers van wie de gegevens worden vastgelegd.
Hoe de verandering werkt
Met het vernieuwde FLoC wil Google het mogelijk maken om gebruikers te benaderen op basis van data op groepsniveau. Zo zou het toch mogelijk blijven om relevant te kunnen adverteren zonder hierbij privacygevoelige informatie te verzamelen. Het gedrag van een gebruiker wordt dan gevolgd in de browser en komt neer op een gedragsprofiel dat vervolgens wordt gedeeld met websites en adverteerders. Toch is er enige onzekerheid over het feit dat FLoC zijn eigen privacy kwesties creëert, zoals:
- Vingerafdrukken, waarbij alle unieke gegevens die in de browser van een gebruiker worden verzameld, een unieke, stabiele identificatie voor de desbetreffende browser vormen.
- Cross-context exposure, waarbij de technologie nieuwe gegevens deelt met trackers die al gebruikers konden identificeren. Wanneer er als voorbeeld een formulier voor medische geschiedenis wordt ingevuld, hebben ze bijvoorbeeld ook toegang tot iemand zijn politieke gedrag.
Hoe FLoC de toekomst van adverteren beïnvloedt
Het einde van de third-party cookies betekent niet het afscheid van adverteerders die het gedrag van hun gebruikers kunnen volgen. Waar in het verleden voornamelijk werd gestuurd op data van één persoon, richt FLoC zich op gebruikers die worden opgedeeld in cohorten, gebaseerd op interesses en websites die bezocht zijn. Het idee van deze wijziging is dat adverteerders zich nog steeds op gebruikers kunnen richten, maar zonder inbreuk te maken op hun privacy.
Wil je meer weten over de eventuele impact die het kan hebben op jouw organisatie? Neem contact op met onze specialisten, we helpen je graag verder!