Zeven tips om je merk neer te zetten op social media

talk

Jij bent degene die het voor het zeggen heeft als je je website, advertenties, nieuwsbrief en ander marketingmateriaal in de markt wilt zetten. De pixels zijn van jou, het verhaal is van jou – het is jouw spel en jij bepaalt de regels.

Maar social media branding werkt anders…

Met social media moet je twee dingen altijd in gedachten houden:
1. Je injecteert jouw merk en verhaal in andermans platform. Het platform bepaalt de regels en die regels kunnen ieder moment veranderen.
2. Luisteren en reageren is net zo belangrijk als zelf berichten uitzenden.

Laat deze uitdagingen je echter niet van het sociale podium af houden. Als je de social media negeert, betekent dat dat anderen namens jou kunnen gaan spreken en het zal ze niet uitmaken of het je bevalt wat ze zeggen. Als je om je merk geeft, moet je ook om social media geven.

Hier zijn zeven tips waarmee je je merk op de social media kunt neerzetten en je tegelijkertijd aan de regels binnen elk platform houdt.

Richt je winkel in

Zie je social media profielen als virtuele etalages. Zorg dat je je virtuele adres al lang voordat je overweegt iets in de winkel te leggen hebt vastgelegd. Je profielnamen en URL’s moeten gelijk of bijna gelijk zijn aan de naam van je onderneming. Je kan controleren of je naam nog vrij is bij meerdere social media tegelijk met deze tool.

Wees consistent

Je doel is dat al je sociale profielen onmiskenbaar van jou zijn, dat ze jouw waarden, boodschap en stem uitdragen. Heb je een tof merk? Creëer toffe content. Een serieus merk? Blijf serieus. Er is in de social media plaats voor ieder type persoonlijkheid. Als je merk meerdere persoonlijkheden heeft is het snel gedaan met het consistent neerzetten van je merk. In dat geval kan je je bedrijf opdelen in takken. Dan blijft het merk in tact en bereik je meerdere doelgroepen.

Ken de regels van elk platform

Elk sociaal platform heeft zijn eigen regels, zowel wat tekst betreft als wat afbeeldingen betreft. Facebook en Google+ hebben bijvoorbeeld verschillende bannerafmetingen en verschillende tekstlimieten. Hoewel je dus streeft naar consistentie, kun je beter het beste halen uit ieder sociaal profiel in plaats van de grootste gemene deler tussen de platformen te vinden.

Verplaats je in je volgers en vraag hun mening

Objectiviteit is het sleutelwoord wanneer je de prestaties van je merk in de social media evalueert. Je teamleden zijn de laatste personen die je hiervoor moet vragen, want zij zullen te sympathiek tegenover je doelen staan. Het zijn de feedback en reacties van je klanten die ertoe doen. Gelukkig heb je met social media het perfecte platform om naar hun mening te vragen.

Wees relevant

Social media draaien om interactie en discussie. Het draait om wat er op dit moment gebeurt, dus je moet er zeker van zijn dat jouw branding relevant is. Als je bijvoorbeeld op het punt staat een nieuw product te lanceren, post daar dan niet alleen over op bijvoorbeeld je Facebookpagina, maar voeg het product toe aan je bannerafbeelding, zodat potentiële nieuwe fans voorbij komen, ze meteen weten dat ze op de juiste plek zijn.

Denk aan de kleine dingen

Hoezeer het er in social media ook om draait om de grote dingen goed te doen, moet je de details zeker niet over het hoofd zien. Het is bijvoorbeeld een uitstekend idee om foto’s aan je content toe te voegen zodat mensen sneller geneigd zijn je content de delen, maar het is een nog veel beter idee om te zorgen dat alle afbeeldingen jouw merk dragen en passen in jouw creatieve richtlijnen. Zorg voor een stramien dat je kunt volgen om je content actueel en foutloos te houden.

Observeer en vertrouw je klanten

Je kunt een stevig merk niet in je eentje op de social media neerzetten. Er zijn vele stemmen nodig die hetzelfde verhaal vertellen om de boodschap te doen blijven hangen. Zet de juiste toon en train je bestaande sociale gevolg, toon vertrouwen in je volgers en moedig ze aan je boodschap te verspreiden.

Mond-tot-mond reclame kan het beste zijn waarin je voor je merk investeert en je merk op de social media vertegenwoordigen geeft die inspanning een enorme boost. Vergeet echter niet dat simpelweg “aanwezig zijn” nog maar het begin is. Je moet consistent zijn, betekenisvol, relevant, en vooral: sociaal.

Social Media beperkt zich niet tot alleen maar voordelen op de social media zelf. Het is ook goed voor de positie in Google en andere zoekmachines. Het is namelijk een uitstekende manier om te linkbuilden en zoekmachines nemen signalen van de social media gedeeltelijk over.

Scroll naar boven