Nog meer zichtbaarheid voor je bedrijf met Google Posts

screenshot google posts drijfveer media

Nog meer zichtbaarheid voor je bedrijf met Google Posts

Afgelopen zomer rolde Google een nieuwe functie uit voor Google Mijn Bedrijf: Google Posts. Met deze functie creëer je nog meer zichtbaarheid voor je bedrijf op de zoekresultatenpagina (SERP). Bij Drijfveer Media gebruiken we de feature nu een tijdje. We leggen jou nu graag uit wat jij kunt doen met Google Posts en waarom jij het zou willen gebruiken voor je onderneming.

Kort en krachtig updates plaatsen van je onderneming

Google Posts zijn korte, nieuwswaardige berichten die verschijnen onder je bedrijfsgegevens op de Search Engine Results Page (SERP) en Maps. De berichtruimte die je hiervoor krijgt is 100 tot 300 woorden. Daarnaast heb je de mogelijkheid om een afbeelding en call to action knop toe te voegen. Posts biedt een aantal opties voor deze knop, zoals Reserveren, Meer informatie, Bestellen of Bekijk aanbod.

De mogelijkheden van Google Posts

Hoe zet je een Google Post in voor jouw bedrijf? De achterliggende gedachte van de zoekmachinegigant is om bedrijven te voorzien van een tool die belangrijke updates direct onder de aandacht brengt. Mogelijke manieren waarop je dit kunt doen zijn:

  • Breng je zoekers meteen op hoogte van wijzigingen in openingstijden, locatie of telefoonnummer.
  • Promoot een evenement van je bedrijf.
  • Accentueer een prijsverlaging van je dienst.
  • Vier de release van je nieuwe product.

Een Google Post blijft zeven dagen staan, daarna verdwijnt de Post automatisch. Hiermee willen de makers de relevantie en actualiteit van de berichten waarborgen. Let daarom op de timing van je post.

Voor- en nadelen

  • Meer zichtbaarheid en meer aandacht

Met een Google Posts bericht vergroot je je aanwezigheid in organische zoekresultaten enorm. Zowel op desktop als mobiel krijgt de post namelijk een prominente plaats.

  • Sneller van dienst zijn

Door meteen een call to action button te plaatsen op de eerste pagina die de zoeker ziet, kun je potentiële klanten nog sneller van dienst zijn.

Dat zijn de belangrijkste voordelen, maar voordat je aan de slag gaat is het belangrijk om te weten dat:

  • de volgorde van je posts niet is aan te passen. Ze verschijnen op chronologische volgorde van plaatsing.
  • De functie ‘Posts’ geen uitnodiging is voor spam. Gebruik posts niet als verkooppraatjes als “ALLEEN VANDAAG, alle schoenen halve prijs!!!” waarin je overmatig gebruikt maakt van uitroeptekens, hoofdletters en verkoopleuzen. Google zal je daarvoor een penalty geven! (voor meer informatie over Google Posts kun je de handleiding van Google zelf raadplegen.)

Tot slot: zichtbaarheid meten is lastig. Daarom is het de vraag in hoeverre deze Google Posts functie je zichtbaarheid precies vergroot. Prettig is wel dat je rendement van Posts te volgen is door ze te koppelen aan Analytics. Omdat de feature relatief nieuw is moet het zijn waarde nog bewijzen. Het grote voordeel is daarom volgens ons het gemak waarmee je een bericht plaatst.
Zoals je ziet blijft online marketing innoveren. Bij Drijfveer Media vinden we dit natuurlijk erg interessant en volgen daarom de ontwikkelingen op de voet. Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen of interesse in onze diensten, bekijk dan onze site en neem contact op via de contactpagina.