Het zorgvuldig bepalen van de zoekwoorden is van groot belang voor het succes van jouw zoekmachine optimalisatie. Veel bedrijven denken slechts aan woorden die direct met het product of de dienst te maken hebben, maar dit is niet altijd het zoekwoord waarmee iemand zoekt naar jouw dienst/product. Je zult dus verder moeten denken en je moeten verplaatsen in de doelgroep/zoeker.
Zoekwoorden bepalen
Om tot een gedegen lijst te komen met zoekwoorden is het handig om een lange lijst te maken met mogelijke zoektermen en op basis hiervan verder te gaan met de analyse. Zo krijg je een breed beeld van de kansen voor de zoekmachine optimalisatie. Het zoekwoordenonderzoek geeft daarnaast niet alleen inzicht in het zoekgedrag van uw doelgroep, maar biedt ook andere inzichten als concurrentie intensiteit en kansen voor nieuwe content.
Tips voor het maken van jouw lijst met zoekwoorden:
Brainstorm
Bedenk wat je zelf in zou tikken in een zoekmachine wanneer je op zoek bent naar het product of de dienst die jouw bedrijf aanbiedt. Doe dit met een paar personen, zorg voor leuke variaties, en maak hier een lijst van. Blijf niet hangen in zoektermen van 1 á 2 woorden, maar bedenk ook zoektermen van meer woorden, zogenaamde longtail woorden. Ook merknamen, varianten, zoekwoorden met veel gemaakte spelfouten kan je toevoegen aan de lijst.
Intern onderzoek
Door brochures, persberichten, nieuwsbrieven, campagnes enzovoort te raadplegen kom je op een hoop woorden die jouw producten en/of diensten goed omschrijven.
Onderzoek de markt
Ga op onderzoek uit bij concurrenten, vakbladen, fora enzovoort. Ontdek zo welke woorden zij gebruiken om jouw product of dienst te beschrijven.
Woord variaties
Denk aan synoniemen, woordcombinaties, meervoudsvormen en verkleinwoorden.
Tools
Er zijn een hele hoop tools die kunnen helpen bij het bepalen van de zoekwoorden voor jouw zoekwoorden onderzoek, zoals: Google Keyword Tool, Google Suggest en Google Analytics. Bekijk ook de resultaten van de zoekfunctie eigen jouw eigen website (welke zoekwoorden werden hier het meest ingetikt door bezoekers?) en zoek eens op Twitter.
Zoekwoorden analyseren
Je hebt nu een lijstje met een hele hoop zoekwoorden. Nu kun je de zoekwoorden gaan analyseren en hieruit degene selecteren om te implementeren.
Een goede manier om zoekwoorden individueel te beoordeling is de KEI-index. KEI staat voor: Keyword Effectiveness Index. Met deze index kun je berekenen of een zoekwoord interessant genoeg is om mee te nemen in de optimalisatie aan de hand van de concurrentie intensiteit op dit woord. Zo kun je door de KEI te berekenen de zoekwoorden vinden waar weinig concurrentie op is, maar waar wel veel zoekopdrachten voor zijn. Hoe hoger de KEI hoe effectiever het zoekwoord. Een KEI-index van 0,004 is interessant.
Er zijn twee manieren om de KEI te berekenen:
1. Aantal zoekopdrachten / Aantal resultaten
2. Aantal zoekopdrachten / Zoekresultaten met intitle: jouw zoekwoord
Wanneer je in de zoekmachine intikt intitle: en dan jouw zoekwoord, geeft deze alleen de resultaten aan van concurrenten die het zoekwoord op hebben genomen in hun meta tags. Dit zijn dus jouw concurrenten die ook aan het optimaliseren zijn.
KEI versus conversie
Let niet alleen op het zoekvolume bij het zoekwoorden onderzoek. Let ook op de conversie die woorden op kunnen leveren. Sommige zoekwoorden brengen een hogere conversie met zich mee, ook al wordt er niet erg vaak op gezocht.
Nu heb je een lijstje met een aantal zoekwoorden die een lage concurrentie intensiteit hebben, tegen een hoog zoekvolume en een goede conversie. Met deze zoekwoorden kunt u de website gaan optimaliseren en aan linkbuilding beginnen. Gebruik per pagina één zoekwoord en verwerk deze goed. Voor tips hiervoor kunt u de blog Google optimalisatie lezen.