Skip to content
☎ Bel ons: 088 -11 55 666

De invloed van social media op zoekmachineoptimalisatie

Er is lange tijd over gespeculeerd of sociale media nu wel of geen effect hadden op je zoekmachine optimalisatie, totdat Matt Cutts van Google in 2011 met een video naar buiten kwam. Social media heeft wel degelijk invloed op je zoekmachine optimalisatie!

Effect van social media op zoekmachine optimalisatie

Zoals ik in mijn vorige blog ‘corporate blogging’ al aangaf is een zoekmachine dol op nieuwe content. Wanneer je als bedrijf actief gebruik maakt van sociale media creëer je dus elke dag kleine stukjes met nieuwe content. Doordat deze accounts gelinkt zijn aan je website neemt de zoekmachine ze mee. Maar een zoekmachine kijkt nog verder dan dit. Jouw invloed op de sociale netwerken in samenhang met de waarde van de reviews/reacties die je ontvangt, maken dat de zoekmachine de ranking van je website bepaalt. Google besteedt aandacht aan jouw volgers en “Mentions” op Twitter en voor Facebook ligt de focus op het aantal “Likes” en “Shares” van je pagina/berichten. De autoriteit van de personen die jouw pagina “Liken” en “Sharen” wordt daarin ook meegenomen.

Kort gezegd: Hoe meer interessante en invloedrijke mensen de interactie met je aangaan of content delen, hoe serieuzer de zoekmachine je zal gaan nemen.
Je locatie speelt ook nog een vitale rol in het algoritme van een zoekmachine. Als gebruikers inloggen op jouw locatie middels Facebook of Foursquare gebruikt de zoekmachine dit om je locatie te verifiëren. Google gebruikt het bijvoorbeeld voor de Google Places vermelding. Dit geeft aan dat een zoekmachine gebruik maakt van je locatie om je website te ranken. Alles om een website te toetsen op relevantie en correcte informatie!

Kwaliteit boven kwantiteit

Wat het meeste opvalt in het filmpje en wat ik ook reeds beschreef in dit blog, is dat een zoekmachine niet kijkt naar kwantiteit maar naar kwaliteit. Dus ga niet opeens bergen met volgers vergaren die niets van binding hebben met het bedrijf en niet zullen participeren. Netwerk en participeer, dan pas ben je geloofwaardig.

Als we alles op een rijtje zetten wil een zoekmachine het volgende:

  • nieuwe content
  • relevante content
  • reviews/reacties van de lezers om te verifiëren wat de kwaliteit is van de inhoud
  • informatie van de reviewers, wat is hun invloed/autoriteit etc.
  • bewijs van invloed van het bedrijf/de website

Dit alles kan zij halen uit social media content. Een mooie bron naast je website voor een zoekmachine om te bepalen hoe hoog je positie zal worden!

]]>

6 reacties

  1. henk op mei 30, 2013 om 9:27 pm

    Leuk artikeltje. Ik ben wel benieuwd of je van mening bent of social media in alle vakgebieden even belangrijk zijn. Mijn ervaring is dat het in de loodgieter branche waarin ik actief ben geen invloed heeft.



  2. Robert Boersma op mei 30, 2013 om 9:39 pm

    Een heldere vraag, een genuanceerd antwoord. Ben je loodgieter in een middelgrote of kleine stad, dan is de inzet van Social Media naar mijn idee niet rendabel. Als je loodgieter bent en je zit vaak op Facebook of Twitter, dan zou ik er zeker gebruik van maken. Maar de standaard website optimalisatie en linkbuilding zou genoeg moeten zijn voor een goede positie in Google.

    Ben je als loodgieter actief in meerdere steden of zelfs een hele provincie, dan wordt Social Media wel interessant.

    Het is heel moeilijk om aan te geven bij welke bedrijfsomvang, branche, concurrentieniveau en/of doelgroep de inzet van Social Media relevant wordt. Maar daarvoor kunt u zich het beste wenden tot een professioneel bedrijf. Die kan de situatie met een kennersoog beschouwen en de (on)mogelijkheden schetsen.



  3. henk op mei 30, 2013 om 10:17 pm

    Bedankt voor je snelle reactie. Waar ik nog wel benieuwd naar ben is waarom social media voor een bedrijf dat werkzaam is in degehele provincie wel interessant is en wanneer het niet interessant is wanneer men in meerdere plaatsen werkzaam is. Vanwaar dit verschil in aanpak? Groet, henk



    • Robert Boersma op mei 30, 2013 om 11:21 pm

      Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt Henk, of ik ben niet duidelijk geweest. Er is geen verschil tussen meerdere plaatsen of provinciaal/landelijk. Het beste kan per situatie beoordeeld worden of een actieve inzet van Social Media meerwaarde heeft.



  4. Karel Veenma op mei 31, 2013 om 8:15 am

    Leuke post! Wat je ook vaak ziet is dat bedrijven enthousiast beginnen met social media. Na enige tijd is de enthousiasme verdwenen en krijgt het geen aandacht meer. Wellicht niet direct schadelijk voor de rankings, maar wel voor het imago van het bedrijf. Beter geen social media dan gebrekkig social media….toch?



    • Robert Boersma op mei 31, 2013 om 11:47 am

      Het is met Social Media net als bij al het andere in het leven. Doe het goed of doe het niet. 🙂



Scroll To Top