Contentmarketing

Een goede strategie op het gebied van contentmarketing draagt bij aan de positieve (online) resultaten van jouw onderneming. Wil jij relaties opbouwen, je online autoriteit vergroten en je klanten/bezoekers geweldige content voor te schotelen, dan is het gebruik van marketing in je business model noodzakelijk.

Alleen maar roepen dat de content zo belangrijk is, is natuurlijk heel makkelijk. Maar waarom is content zo belangrijk? Hoe profiteer je optimaal van je marketing inspanningen? Onderstaande drie tips helpen jou om het maximale uit je investeringen te halen!

1. Focus op meer dan alleen content

Met alleen content ben je er nog niet. Het is belangrijk om je website of blog te vullen met gevarieerde artikelen en content. Je kunt denken aan het publiceren van onderzoeken, gated content (content dat zichtbaar wordt na het invullen van een formulier), gastartikelen of white papers.

Neem bijvoorbeeld de laatste optie, de white papers. Voeg deze white papers toe aan je website/blog of bied dit exclusief aan bij nieuwsbriefabonnees. Je zult zien dat het aantal bezoekers zal stijgen. Daarnaast worden zakelijke white papers zoals onderzoeken in de zakelijke wereld veel onderling gedeeld.

Voor (potentiële) klanten geldt dat blog posts en podcasts tegenwoordig een belangrijk bron van informatie zijn. ‘Platte’ artikelen zijn dus niet meer de enige manier om informatie te verstrekken.

Het schrijven van content is eenvoudig, dat kan vrijwel iedereen. Het schrijven van goede content, dat is een heel ander verhaal. Het is dan ook belangrijk om daar in te investeren, zodat de content ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor de bezoeker van jouw website. Slecht geschreven content kan er zelfs voor zorgen dat bezoekers je website links laten liggen en niet verder kijken. Dat zou toch zonde zijn? Zorg voor goede en inhoudelijke content en de bezoeker zal jou en jouw product blijven herinneren en volgen.

2. Pas je aan

Contentmarketing is niet meer relevant, dat is wat sommige mensen beweren. Het tegendeel is echter juist, het is zeker nog relevant. Het is wel zo dat contentmarketing is veranderd en nog steeds aan het veranderen is, het is niet meer hetzelfde is als pakweg tien jaar geleden. Het is daarom belangrijk om jezelf drie vragen te stellen:

  • Is de huidige content geoptimaliseerd voor mijn doelgroep?
  • Wat biedt de concurrentie aan en ik niet?
  • Bereik ik de juiste mensen met mijn content en social media?

In veel gevallen hoef je het wiel niet eens opnieuw uit te vinden. Content dat nu al op je website staat kan in veel gevallen een update gebruiken. Probeer de huidige content te blijven vernieuwen en aan te passen naar de huidige maatstaven. Zijn er belangrijke ontwikkelingen of veranderingen binnen de betreffende bedrijfstak? Verwerk dit in de content om het actueel en relevant te houden. Misschien kun je een expert (in- of extern) aan het woord laten om je content meer diepgang te geven. Dit alles heeft een positieve uitwerking op de SEO rankings en dus ben je beter vindbaar.

3. Neem je tijd

Tijd nemen en geduldig zijn is misschien wel het lastigste aspect binnen (content)marketing. Met alle ontwikkelingen die steeds weer voorbijkomen, is de neiging al snel om daar direct op in te springen. Vergeet daarbij niet dat het een half jaar of zelfs een jaar kan duren voordat je tactieken echt resultaten laten zien. Zeker met contentmarketing is het niet realistisch om op zeer korte termijn wonderen te verwachten. Houd vast aan je strategie en heb geduld. Dat is het beste advies, als je een goed plan hebt uitgestippeld in ieder geval.

Conclusie

Concluderend kunnen we vaststellen dat contentmarketing nog steeds ontzettend relevant is. Het hebben van goede en relevante content draagt bij aan de online vindbaarheid van jouw onderneming. Verwacht geen wonderen, maar na een half jaar of een jaar zullen de eerste (duurzame) resultaten zichtbaar moeten zijn.

Laat een reactie achter