Facebook uitbesteden

Is dat een goed idee?

Facebook uitbesteden

Is dat een goed idee?

Facebook uitbesteden, 4 redenen waarom

Als je succesvol wilt zijn op Facebook dan vereist dat behoorlijk wat investeringen. Je moet goede teksten schrijven, goede content uit je branche zoeken, op elk uur van de dag communiceren met je fans, zowel wanneer ze reageren op je berichten als wanneer ze je berichten sturen. En and moet je ook nog de Facebook analytics bestuderen om te weten wat wel en niet werkt, om je proces te stroomlijnen en om je rendement te verhogen. Bovendien moet op de hoogte zijn van de vele veranderingen die Facebook ondergaat.

Dit alles kost ongelofelijk veel tijd. Daarom is het ook geen wonder dat veel bedrijven vroeg of laat besluiten dat Facebook uitbesteden een goed idee is. Maar waar moet je rekening mee houden als je voor kiest om Facebook uit te besteden?

De voors en tegens van Facebook uitbesteden

Wanneer je Facebook-marketing uitbesteedt, neem je ofwel één consultant of een bureau in de arm om jouw account voor je te beheren. Voor de meeste bedrijven heeft een bureau de voorkeur; je wilt immers zoveel mogelijk dekking gedurende de dag. Eén consultant heeft ook andere werkzaamheden waardoor hij/zij niet continu paraat kan staan voor jouw bedrijf.

Door aan het einde van je Facebookbericht een vraag te stellen, krijg je 100% meer reacties dan op berichten met een vraag in het midden.

Facebook uitbesteden

De plus- en minpunten van het inhuren van een bureau of een consultant

  • Je komt in contact met sociale media experts. Facebook kan erg complex zijn; een online marketingbureau dat zich erin specialiseert, weet wat ze doen.
  • Je zult merken dat jouw marketingplan wordt herzien en verbeterd. Marketeers weten het beste hoe het platform moet worden gebruikt om een ​​bedrijf te promoten en kunnen jouw marketingstrategie verbeteren.
  • Je spreekt met iemand die de weg kent, bepaalde tools heeft en goed data kan interpreteren.

Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook enkele nadelen als je Facebook gaat uitbesteden. Als een van deze nadelen on overkomelijk is voor jouw bedrijf, dan moet je overwegen om in plaats van Facebook te uitbesteden een sociale-mediadeskundige in dienst te nemen.

  • Je verliest vertrouwdheid en authenticiteit. Een online marketingbureau kan je bedrijf onderzoeken, maar zij kennen niet de fijne kneepjes van uw geschiedenis weten zoals jij. Je moet er daarom voor zorgen dat de communicatielijnen altijd open zijn, zodat jouw bureau informatie van u kan krijgen om een ​​potentiële klant tevreden te stellen.
  • Je verliest het insider-perspectief. Een bureau kan geen openhartige interne foto's of anekdotes delen want die hebben ze gewoonweg niet. Ze zijn voor de aanlevering daarvan afhankelijk van jou of een medewerker.
  • Een bureau is verbonden aan jouw bedrijf. Ze maken geen deel uit van je cultuur, ze maken geen deel uit van je merk en hoewel ze getalenteerde zijn en weten wat ze doen, ze zijn niet perfect.

Foto's krijgen 53% meer likes, 104% meer reacties en 84% meer klikken op links dan berichten met alleen tekst.

Oog voor kosten

Naast de praktische kant zijn er natuurlijk ook nog de kosten. Sommige ondernemers denken dat Facebook een gratis platform is en dat het betalen van een bureau om het te beheren een nettoverlies is. In werkelijkheid is Facebook-marketing helemaal niet gratis. Natuurlijk kun je het platform volledig gebruiken zonder een cent uit te geven, maar je mist dan enkele van de beste functies die het te bieden heeft.

Er zijn ook verborgen kosten verbonden aan Facebook. Test zelf maar eens hoeveel tijd jij besteedt aan het schrijven van teksten, het plaatsen van berichten en het contact leggen met je fans. Hang aan deze tijd een uurtarief toe, ofwel wat jij betaald zou willen krijgen of wat je een interne manager zou betalen voor die tijd. Tel daar de kosten bij op voor het ontwikkelen van een marketingplan, de kosten van het runnen van advertenties, de kosten van training en eventuele andere gerelateerde kosten die je kunt bedenken.

Vergelijk dat nu eens met de kosten van een online marketingbureau. Een serieus online marketingbureau rekent al snel meer dan 70 euro per uur en zal je tussen de € 500 en € 15.000 per maand kosten. Grotere bedrijven kunnen uiteindelijk zelfs meer betalen om meerdere accounts met submerken te beheren. Afhankelijk van het bureau en de kosten die gepaard gaan met de interne marketing, is dit misschien wel de goedkopere optie. Op zijn minst zullen de kosten vergelijkbaar zijn. De expertise is dat waarschijnlijk niet…

Facebook-marketing

Gedeeltelijke Facebook uitbesteden

Er is ook een verdeelmodel, waarbij je enige controle behoudt over jouw pagina's, maar waarbij je een deel van het werk uitbesteedt. Wat moet je uitbesteden en wat moet je in eigen beheer doen als je voor het verdeelmodel kiest?

Wat kan je het best uitbesteden met het verdeelmodel:

  • Het instellen en ontwerpen van de profielen. Als je geen grafisch ontwerper bent en geen medewerker hebt die dat kan, probeer dan niet zelf een omslagfoto en profielfoto te ontwerpen. De eerste blik op je pagina is cruciaal en moet professioneel zijn.
  • Basis statusupdates. Je kunt dit zelf inplannen en automatiseren, of je kunt het online marketingbureau dat je inhuurt dit laten doen. Zolang het bureau wat speelruimte en wat informatie krijgt, kunnen ze waarschijnlijk betere berichten maken dan jij.
  • Gebruikersbetrokkenheid. Basisreacties op opmerkingen zijn eenvoudig uit te besteden. Je moet er alleen voor zorgen dat je beschikbaar bent om vragen te beantwoorden voor het geval er iets opduikt waar het online marketingbureau geen antwoord op heeft.

Aankoopbeslissingen van 47% van de millennials worden beïnvloed door sociale media.

Een bureau of consultant kiezen

Hoe kan je het juiste online marketingbureau kiezen om jouw bedrijf te vertegenwoordigen? Hier zijn enkele problemen om aan te pakken.

  • Je moet ervoor zorgen dat het bureau dat verantwoordelijk is voor jouw accounts betrouwbaar is. Je geeft ze namelijk minstens moderator toegang tot je pagina; je moet er niet aan denken dat ze je merk onjuist neerzetten, informatie stelen of je gebruikers op welke manier dan ook voor eigen gewin beïnvloeden. Hoe kan je controleren of een online marketingbureau betrouwbaar is? Zoek naar klanten uit het verleden en een geschiedenis van hun bedrijf. Twijfel je nog, vraag dan om referenties.
  • Wat gaat het bureau doen en wat ga je intern doen? Als het bureau verwacht dat je het grafische werk doet, maar jij verwacht dat zij het zullen doen, dan gebeurt er niets. Dat is bij elke taak zo. Stel heldere regels op met daarin waar jouw verantwoordelijkheid eindigt en die van het online marketingbureau begint.
  • Dit is al meerdere keren gezegd, maar je moet ervoor zorgen dat je een open communicatielijn hebt met je bureau. Dit werkt in beide richtingen; jij kunt dus controleren wat ze doen en problemen verhelpen voordat ze problemen worden, en het marketingbureau kan vragen stellen wanneer ze met enige spoed informatie nodig hebben.

En dan is er natuurlijk nog de prijs. Jij moet een kosten-baten analyse maken om te bepalen hoeveel tijd en energie je bespaart als je het Facebook-werk niet zelf doet en of het dan nog de moeite waard is.

In 2015 zijn er per dag ongeveer 2 miljard foto's geüpload op Facebook-services (Facebook, Messenger en Instagram).

Sowieso doen, of je facebook nou uitbesteedt of niet

Ga je Facebook uitbesteden of ga je het zelf doen? Wat je ook doet, realiseer je dat Facebook marketing erg belangrijk is. Om te beginnen is Facebook de populairste sociale netwerksite van de westerse wereld waardoor het bereik enorm is. Een goede graadmeter om te zien hoe  informatief of interessant jouw pagina is zijn de likes. Likes verkrijgen is goed voor de geloofwaardigheid, stimuleert de naamsbekendheid en versterkt de loyaliteit. Wij bedoelen natuurlijk niet likes die gekocht zijn, het gaat hier om authentieke likes van je doelgroep en netwerk. Om je pagina goed te beheren en veel likes te krijgen geven we je hieronder alvast wat handige tips:

  • Sommige mensen zijn terughoudend en aarzelen om dit te doen, maar vraag je vrienden, familie, kennissen en collega's om je pagina leuk te vinden. Dit geeft je pagina een vliegende start. Facebook heeft hier een uitnodigingsfunctie voor.
  • Plaats een opzichtige "Like ons op Facebook" knop op je zakelijke website en link deze naar je Facebookpagina.
  • Start wedstrijden en promoties op jouw pagina. Ook het aankondigen van weggeefactie’s zal meer Likes en fans genereren!
  • Zorg dat je ook profielen aanmaakt op sites als Twitter, Instagram, LinkedIn, Snapchat en koppel ze onderling. Zo groeit je netwerk op alle platformen.
  • Publiceer regelmatig updates over jouw bedrijf en interessante artikelen. Wetenswaardigheden, updates, nieuwe ontwikkelingen en aanverwante berichten delen zal het aantal fans doen groeien. Humor mag ook, maar dat is niet zonder gevaar…
  • Besteed aandacht aan de afbeeldingen op jouw pagina. Zorg voor hoge kwaliteit en laat ze iets toevoegen aan je Facebook update. Video's helpen ook enorm om de beleving aangenamer te maken.
  • Tag mensen in die foto's en video's en moedig fans aan hetzelfde te doen om hun interesse en bereik te maximaliseren.
  • Creëer een netwerk van gerelateerde bedrijven door hun pagina's te liken, je weet als bedrijf immers niet altijd waar de kansen liggen. Dan weten ze direct van je bestaan en denken ze wellicht aan jou als ze een partner zoeken in jouw niche.

Als je er budget voor hebt, ga dan Facebook uitbesteden aan een professional. Zie Facebook marketing niet als een uitgave maar als een investering. De aandacht en investering zal bij jouw bedrijf terugkomen in de vorm van klanten, partners en, dat maakt internet zo mooi, kansen uit onverwachte hoek.

Contactgegevens

Drijfveer Media
Noorderstaete 34
9402 XB Assen
088 - 11 55 666
info@drijfveermedia.nl

Wij zijn open
088 11 55 666

Openingstijden

Maandag 8:30 - 17:30
Dinsdag 8:30 - 17:30
Woensdag 8:30 - 17:30
Donderdag 8:30 - 17:30
Vrijdag 8:30 - 17:30
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten