Geen PageRank meer, wat nu? De alternatieven!

Google zinspeelde al langer op een definitieve verdwijning van de toolbar PageRank. Dit lijkt nu echt doorgevoerd te zijn. Gebruik jij regelmatig een PageRank checking tool? Verwacht dan een error of een 0 te zien als PageRank waarde, ook bij valse PageRank checks. Er zijn sites die hun waardes opgeslagen hebben. In de toekomst zullen deze cijfers echter steeds minder belangrijk worden. Mede omdat de toolbar PageRank al ruim twee jaar niet meer geüpdatet is.

Heeft Google het gebruik van PageRank helemaal afschaft?

Nee, dat niet. Er wordt nog wel gebruik gemaakt van PageRank. Google deelt het alleen niet meer met jou. Bij Google hebben ze altijd twee soorten page rank gehad: de openbare toolbar die we allemaal kennen en waarderen, en een interne, zeer nauwkeurige, geheime versie.

  • De openbare Toolbar PageRank liet een versimpelde momentopname zien van het belang van een site, gebaseerd op links naar diezelfde site. In de hoogtijdagen werd de tool grofweg elke drie maanden geüpdatet. Het was een nuttig hulpmiddel wanneer je snel even een site (of domein) wilde beoordelen, mits je rekening hield met de tekortkomingen en de duur van het updaten.
  • Google’s interne PageRank is een nauwkeuriger, complexer instrument en wordt continue geüpdatet. Deze geheime gespecialiseerde tool zal niet verdwijnen – Google gaat alleen de versimpelde openbare versie niet meer delen.

Waarom hebben ze de toolbar weggedaan?

De PageRank toolbar werd niet meer geüpdate, omdat het een lange geschiedenis van misbruik had. Zonder updates is de toolbar echter nogal nutteloos. En ondanks de goede bedoelingen van Google was er een complete industrie ontstaan rondom het kopen en verkopen van links voor PageRank. Dat leidde tot een epidemie van het soort onnatuurlijke links waar Google een grote hekel aan heeft. Door het gebrek aan real-time updates ontstonden er enorme mogelijkheden voor scammers.

Wat zijn de PageRank alternatieven?

Tools die altijd PageRank toonden, vervangen het waarschijnlijk met één of meerdere van de andere grote link metric API’s – bijvoorbeeld MOZ, Majestic of Ahrefs – mochten ze dit nog niet al gedaan hebben. Deze vervangende tools wijzen waardes aan website toe gebaseerd op de kwaliteit en kwantiteit van backlinks, net als PageRank. Maar ze gebruiken allemaal eigen formules.

MOZ DA / PA – MOZ Domain Authority en Page Authority zijn gebaseerd op verschillende factoren, waaronder de populariteit, betrouwbaarheid en leeftijd van links. Het is een beoordeling van het gemak waarmee een site of pagina rankt. De schaal is een logoritme van nul tot honderd. Dat betekent dat het makkelijker is om van twintig naar dertig te gaan dan van dertig naar veertig.

De toegang tot MOZ API werkt als volgt. Je kunt gratis toegang krijgen tot 25.000 datarijen per maand, met een toeslag van vijftig dollar voor elke extra 10.000 rijen. Betaalde abonnementen zijn er vanaf 500 dollar per maand. Het is een goed systeem, maar van de drie grote linkonderzoekplatforms heeft MOZ de kleinste en meest oppervlakkige index. En als het om data gaat is omvang belangrijk.

Majestic TF / CF (Trust Flow / Citation Flow) verdeelt zijn metrics in twee losse waarden in plaats van data te combineren in één. Dat is een andere manier dan MOZ en Ahrefs.

  • Trust flow representeert het aantal clicks dat een domein verwijderd is van een groep sites die als uitermate betrouwbaar gezien wordt.
  • Citation flow is een meting van het aantal verwijzingen naar de URL of het domein.

De ratio van TF naar CF is belangrijk. Een hoge citation flow en een lage trust flow kan wijzen op veel spamlinks. De API van Majestic is alleen beschikbaar voor gebruikers van Platinum en Enterprise abonnementen. Deze zijn te verkrijgen vanaf 400 dollar per maand.

Ahrefs Domain Rating and URL Rating baseert, net als de Domain Authority en Page Authority van MOZ, de kwantiteit en kwaliteit van (back)links. Ahrefs heeft ook Global Rank. Dat kan je beschouwen als een linkgebaseerde Alexa ranking. API-abonnementen van Ahrefs zijn er vanaf 500 dollar per maand. Kleine sites kunnen echter kleinere hoeveelheden data krijgen voor een lager bedrag door toegang tot OpenApp via een partner van Ahrefs.

De omvang van de indexen van Ahrefs en Majestic zijn vergelijkbaar, maar het is belangrijk om op te merken dat ze niet altijd dezelfde data hebben door verschillen in hun webcrawlers. Ook zullen de metrics variëren door afwijkende ranking algoritmes.

Dus hoe check je domeinen in het post PageRank tijdperk?

Omdat de metrics van Google’s all-inclusive index niet meer beschikbaar zijn, ben je aangewezen op de tools van de drie hierboven genoemde bronnen. Vergelijk ze om te zien welke jou het best bevalt. Houd in je achterhoofd dat de data niet in alle indexen staan – vooral die van kleinere sites/domeinen.

Liever domeinen analyseren zonder de priemende ogen van derden in uw nek?

  • Schrijf je in voor een gratis MOZ-account en krijg een API-sleutel.
  • Koop een exemplaar van Scrapebox voor een eenmalig bedrag van 97 dollar (57 dollar of minder als je een coupon weet te scoren).
  • Of download de Page Authority add-on.