Skip to content
☎ Bel ons: 088 -11 55 666

Google optimalisatie: hoe werkt het?

Om bezoekers op je website te krijgen moeten ze je website allereerst kunnen vinden in het grote World Wide Web. Dit kan op veel verschillende manieren gerealiseerd worden. Eén van de belangrijkste stappen die je kan nemen om dit te realiseren is ervoor zorgen dat je vermeld wordt in de grootste zoekmachine van Nederland: Google. Door goed te optimaliseren zal Google je hoger plaatsen in de zoekresultaten en raken meer mensen bekend met jouw website en aanbod.

Wat is Google optimalisatie?

Wat is Google optimalisatie eigenlijk? Om je een zo kort mogelijk antwoord te geven: Google optimalisatie is zoekmachineoptimalisatie, maar dan alleen gericht op Google. Waarom? Google is met ruim 96{827b48412c572717f9a4ab65f175c82f922cfad662d08cb6a4264683193d59ef} van alle zoekopdrachten de absolute marktleider in Nederland. Voor vele websites zal Google de grootste refferal zijn van bezoekers. Logisch dat we ons dus dan dus specifiek richten op Google en zijn eisen.

Hoe optimaliseer ik mijn website?

Er zijn een hoop dingen die je kan doen aan de website om deze toegankelijker te maken voor zoekmachines en die bijdragen aan jouw positie in de zoekresultaten. Hierbij de basis kort toegelicht:

Zoekwoordenonderzoek

Het is belangrijk om je website te optimaliseren op basis van de juiste relevante zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden waar potentiële bezoekers op zoeken als ze jou willen vinden. Je wilt gevonden worden op basis van bepaalde zoekwoorden, om zo de websitebezoeken en uiteindelijk conversie te verhogen. Het is dan ook erg belangrijk om een zoekwoordenonderzoek te doen. Zo kan je goed geïnformeerd beginnen met het schrijven van content en plaatsen van links en metatags.

Metatags

Metatags zijn bedoeld om informatie op te nemen over de inhoud van een website. Deze is niet zichtbaar voor de bezoeker, maar wel te lezen voor Google. Hiertoe wordt in de HTML-code van de pagina een aanduiding opgenomen van het soort informatie, en daarna de informatie zelf. Die laatste kan beschrijvend van aard zijn, of kan een opsomming van zoekwoorden bevatten.
Door deze tags met de juiste zoekwoorden in te vullen, maak je kenbaar aan Google waar je website precies over gaat en dus bij welke zoekwoorden de zoekmachine jouw website moet tonen aan de ‘zoeker’. Metatags helpen niet meer om hoger te scoren in Google, maar zijn wel heel belangrijk voor de click trough rate.

HTML

Het staat allemaal erg mooi om jouw website in te richten met Flash, banners, plaatjes, enzovoort, echter kan Google alleen HTML lezen (tekst). Het is dan ook aan te raden om waar het kan zoveel mogelijk HTML in te zetten, zodat Google kan indexeren waar jouw website over gaat.

Content

Google is dol op content. Het is daarom aan te raden vaak nieuwe content op de website te plaatsen. Zo blijf je ‘in the picture’ bij Google. User generated content is favoriet bij Google. Denk hierbij aan een blog.

Het is allemaal leuk die Google optimalisatie, maar uiteindelijk moet je één ding niet vergeten. De website is er om de bezoekers aan te zetten tot een actie. Houd je doel voor ogen als je de website gaat optimaliseren. Het gaat om het informeren en activeren van de bezoeker. Dikgedrukte woorden en zoekwoorden vaak terug laten komen in een tekst dragen weliswaar bij aan de Google optimalisatie, maar maken je website, als je niet oppast, onoverzichtelijk en daarmee niet gebruiksvriendelijk voor de bezoekers. Houd je content daarom altijd duidelijk en goed leesbaar.

]]>

Scroll To Top