Google optimalisatie & Google ranking

Trucjes en tips voor het verbeteren van je Google ranking

Google optimalisatie & Google ranking

Trucjes en tips voor het verbeteren van je Google ranking

Google optimalisatie vs zoekmachine optimalisatie

Veel termen worden nogal vaak door elkaar gehaald in de online marketing branche. Google optimalisatie en zoekmachine optimalisatie zijn twee van die termen. De spraakverwarring is voor Nederlanders heel logisch, want feitelijk is bij ons zoekmachine optimalisatie en Google optimalisatie hetzelfde. Google is zo dominant met haar marktaandeel van boven de 95%, dat andere zoekmachines niet relevant zijn. Kom je in Zuid-Korea, Rusland of China, dan is er een wezenlijk verschil tussen Google optimalisatie en zoekmachine optimalisatie. In die landen zijn andere zoekmachines populairder dan Google en ziet de optimalisatie er anders uit omdat elke zoekmachine anders werkt.

Zoekresultaten Google verbeteren

Natuurlijk is het afhankelijk van degene die kijkt of de zoekresultaten van Google verbeterd moeten worden. Iemand die met zijn website op 1 staat met een belangrijk zoekwoord wil de zoekresultaten van Google niet verbeteren. Iemand die op pagina 2 staat natuurlijk wel. Daarom is het ook beter om niet te zeggen dat je de zoekresultaten wil verbeteren maar dat je jouw website hoger in Google wil krijgen. Beter is immers relatief.

Google ranking

Veel mensen die een website hebben willen ook dat er bezoekers komen. Waarom zou je anders een website maken? Je wilt immers iets uitdragen, verkopen of delen met een groter publiek. Maar bezoekers op je websiet krijgen gaat niet automatisch, maar er zijn toch veel websitebeheerders die een hele mooie website (laten)maken en dan achterover gaaan hangeen en denken dat er vanzelf bezoekers komen. Doodzonde van alle energie die er al ingestoken is.

Er zijn legio manieren om bezoekers op je website te krijgen, betaald of gratis. En Google is slechts één kanaal waar je de aandacht van internetters kan vangen. Er zijn heel wat advertentieplatformen waar je ook terecht kunt. Maar Google ligt door het grote bereik wel het meest voor de hand om mee te beginnen. Dat is ook de reden waarom zoveel bureaus en particulieren zich bezighouden met Google ranking. Waar sta ik met mijn belangrijkste zoekwoorden? Door je website goed te optimaliseren kan je de Google ranking van je website verbeteren.

Black hat SEO

Er zijn zoals gezegd wel trucs en trucjes om hoger in Google te komen. Maar veel van die SEO trucs werken maar voor kortere tijd en worden op den duur bestraft door Google. Als je toch wilt weten wat voor trucs er zijn om hoger in Google te komen, zoek dan eens op Black hat SEO. Het is een interessante wereld, maar gebruik de technieken niet op belangrijke websites. Hobbymatig testen op een onbelangrijk domein kan wel heel leuk zijn.

Google ranking tool

Stel je heet Riemstra en je bent een stoffeerder in Amsterdam. Je website URL is Riemstrastofferingen.nl. Dan bevat je website meerdere pagina's met verschillende diensten. Na een uitgebreid keyword onderzoek weet je dat je website de meeste relevante bezoekers trekt als je met de termen "stoffeerder Amsterdam", "meubelstoffeerder Amsterdam" en "trapbekleding Amsterdam" hoog in Google staat. Helaas weten de andere stoffeerders in Amsterdam dat ook, het gevecht om de topposities kan beginnen. Helaas is er geen magische ranking tool die jouw website op 1 in Google zet. (hoewel er wel trucs en geautomatiseerde tools zijn die je kunnen helpen, maar dat is niet de legitieme en duurzame manier). Het enige wat jouw website langdurig in de top van Google kan brengen is een online marketing bureau of je eigen bloed, zweet en tranen.

Tussendoortje: Google geeft regelmatig advies over de juiste methodes om een website hoog in hun zoekmachine te krijgen en wat je wel/niet mag doen. Probeer deze informatie altijd kritisch te benaderen. Ze laten nooit het achterste van hun tong zien en er is altijd ruimte voor interpretatie. 

Wat zijn Google ranking factoren?

Het is een beetje de heilige graal voor online marketeers. Alle Google ranking factoren achterhalen. Helaas weet niemand buiten Google exact wat de ranking factoren zijn en hoe ze zich verhouden tot elkaar. Dat komt omdat Google ze heel goed verborgen houdt. Zo nu en dan lichten ze een tipje van de sluier op, maar dat moet je ook altijd met een korreltje zout nemen. De beste manier om Google ranking factoren te achterhalen is door toonaangevende blogs te lezen en online marketing bureaus te vragen die op basis van onderzoek en ervaring factoren hebben achterhaald.

Er zijn ook een heleboel factoren waarvan aangenomen wordt dat ze goed zijn voor de positie van je website in Google. Daarbij moet je denken aan de volgende Google ranking factoren:

  • een beveiligde website (Https)
  • een snelle laadtijd van je website
  • een mobiel vriendelijke website
  • voldoende content
  • goede content
  • links van betrouwbare websites
  • geoptimaliseerde pagina's
  • de leeftijd van een domein

(Over deze rankingfactoren kan ook nog flink gedebateerd worden onder marketeers.)

Wat zegt Google zelf?

Google communiceert regelmatig naar webmasters. Hun blog kan je hier lezen. Bezoek ook deze website eens als je eerlijke trucs wil zien om hoger in Google te komen.

gratis-website-analyse-knop-v2
gratis-second-opinion--knop
gratis-linkbuilding-scan-knop-v2

Contactgegevens

Drijfveer Media
Noorderstaete 34
9402 XB Assen
088 - 11 55 666
info@drijfveermedia.nl

Wij zijn gesloten
Vul het formulier in

Openingstijden

Maandag 8:30 - 17:30
Dinsdag 8:30 - 17:30
Woensdag 8:30 - 17:30
Donderdag 8:30 - 17:30
Vrijdag 8:30 - 17:30
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten