
Google update BERT
Met veel bombarie heeft Google in de laatste week van oktober een nieuwe update aangekondigd. Een update die volgens Google de belangrijkste is sinds vijf jaar en “one of the biggest leaps forward in the history of Search”. Maar is het nu echt zo’n revolutionaire update of kan dit straks gezien worden als één van de vele updates van Google?
Wat is BERT?
Naast dat het de naam is van de schrijver van deze blog,
is BERT een afkorting. Helemaal uitgeschreven staat BERT voor Bidirectional
Encoder Representations from Transformers. Dat zal waarschijnlijk alsnog niet
direct een belletje doen rinkelen. Maar wat is de verandering die deze update
met zich meebrengt? Het grootste en de meest in het oog springende punt, is het
feit dat Google context uit de door jou in gevoerde zoektermen kan halen.
Google kan dit beter lezen en uiteindelijk beter beantwoorden, waardoor de
zoekresultaten voor jou nog relevanter zijn.
Er zijn veel woorden die meerdere betekenissen kunnen hebben en door de
omliggende woorden en termen op een bepaalde manier geïnterpreteerd worden. Een
goed voorbeeld, in het Engels, is een cowfish, een bestaande vis. Als je voor
de update in Google intikte ‘How to catch a cow fish’, kreeg je ook veel totaal
niet relevante informatie over bijvoorbeeld koeien (cow). Sinds de BERT-update
ziet Google de combinatie tussen ‘catch’, ‘cow’ en ‘fish’. Zo krijg je alleen
relevante informatie over de vissen en kunnen de koeien in de wei blijven
staan.
Wat betekent BERT voor online marketeers?
Eigenlijk kan hier een heel kort antwoord op gegeven worden: niet veel. Tenminste, als je het schrijven van relevante content al serieus oppakt. Door de update is het zoeken via Google nog natuurlijker en menselijker geworden. Dat zal ook terug te vinden moeten zijn in de content die jij op je website hebt staan. In een grijs verleden werden teksten veelal geoptimaliseerd voor robots om op die manier een goede positie in Google te krijgen. Na de verschillende updates, waarvan BERT de meest recente is, is het schrijven van natuurlijke content nog belangrijker geworden. Schrijf dus niet meer voor robots, maar voor de mensen waarvoor de teksten ook echt geschreven worden.
BERT in Nederland
Vooralsnog heeft Google BERT alleen nog maar uitgerold in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. In Nederland zullen we dus nog niet te maken krijgen met de veranderingen. De berichten vanuit de landen waar BERT wel al toegepast is, wijzen erop dat de verschuivingen in de zoekresultaten minimaal zijn. Veel content tegenwoordig wordt al aanzienlijk natuurlijker geschreven dan in het verleden gedaan werd.
Zo’n tien procent van de zoekresultaten in de VS en UK
wordt al behandeld volgens de geüpdatete versie en langzaam verder uitgebreid.
Wanneer BERT ook naar Nederland komt is vooralsnog nog niet bekend, maar lang
zal dat waarschijnlijk niet duren.
Je hebt nog even tijd om de teksten op je website eventueel aan te passen en te
optimaliseren, voordat BERT langskomt.