Linkbuilding: do’s en dont’s

Op de verkeerde manier linkbuilden is vragen om problemen met Google

Al sinds de geboorte van het internet is linkbuilding een kernonderdeel van SEO. Links naar websites, pagina’s en video’s helpen zoekmachines om te bepalen hoe interessant een website is en op welke positie dit wordt getoond. Linkbuilding is nog steeds erg belangrijk, maar het is niet meer de enige manier om beter vindbaar te zijn. Als je op een goede manier je linkprofiel opbouwt, kun je daar enorm voor beloond worden. Misschien komt jouw pagina zelfs wel op nummer één. Maar doe je het verkeerd, dan krijgt jouw site voor je het weet een penalty. En dan is het maar de vraag of bezoekers je website überhaupt nog kunnen vinden.

Niemand weet het behalve Google, maar waarschijnlijk blijft linkbuilding nog een lange tijd belangrijk voor de ranking van je website. Deze invloed zal echter verminderen met de komst van nieuwe technologieën.

Ontwikkelingen

In de laatste paar jaren is linkbuilding drastisch veranderd. Wat vijf jaar geleden nog werkte, kan de ranking van je website nu ruïneren. In feite kan je nu zo hard gestraft worden door Google dat het maanden duurt voordat je site daarvan is hersteld. In sommige gevallen lukt het helemaal niet om terug te keren in zoekresultaten. Er zijn zelfs webmasters die na een penalty gewoon met een nieuw domein zijn gestart om opnieuw goede rankings te krijgen. Dit was sneller en makkelijker dan van de penalty afkomen.

Do’s en dont’s bij linkbuilding

Wil je effectief linkbuilden, dan moet je dat dus heel anders aanpakken dan pakweg tien jaar geleden. Er is de laatste jaren namelijk aardig wat veranderd.

  • Penalty’s zijn zwaarder geworden. Merkt Google op dat je op een onnatuurlijke en schimmige manier aan linkbuilding doet, dan kun je een strenge handmatige straf verwachten. Het kan vervolgens jaren duren voor je daar weer bovenop komt.
  • Slechte links werken niet meer. Verwijzen er veel spamlinks afkomstig van slechte sites naar je eigen site? Google neutraliseert ze veel sneller dan vroeger en zal een penalty uitdelen als ze een patroon ontdekken.
  • Links afkomstig van dezelfde bron zijn minder waard geworden. Hoe meer variatie in de domeinen die naar je linken, hoe beter. Links van dezelfde bron hebben nog wel waarde, maar veel minder dan vroeger.
  • Gastartikelen zijn de standaard geworden wat betreft off-site linkbuilding. Omdat de focus hierbij ligt op het creëren van kwalitatief hoogwaardige content, is het veel waardevoller dan andere vormen van linkbuilding. Bovendien is de kans op een penalty miniem.
  • De kwaliteitsstandaard van content is gestegen. Door de toegenomen waarde van gastartikelen zijn ze veel populairder geworden, waardoor de kwaliteit ervan enorm opgedreven is.
  • Links via persberichten zijn waardeloos geworden. Persberichten waren vroeger een zeer populaire manier van linkbuilden omdat nieuwssites meestal veel autoriteit hebben. Google heeft de waarde hiervan echter flink verminderd, juist door de enorme populariteit.
  • Anchorteksten met veel keywords kunnen je flink in de problemen brengen. Vroeger was het gebruik van keywords in anchorteksten een goede manier om je links waardevol te maken. Tegenwoordig heeft Google het echter al gauw door wanneer anchorteksten op een onnatuurlijke manier gebruikt worden. Het is dus belangrijk om hier spaarzaam mee om te gaan.
  • Het is nog beter om op een natuurlijke manier links te krijgen; links waar je niets voor hoeft te doen. Dat doe je door zelf kwalitatieve content te plaatsen, zodat anderen jou als een autoriteit zien en een verwijzing naar jouw website of video plaatsen. Vroeger was dit niet rendabel, omdat Google slechte links nog niet genoeg bestreed. Daardoor was het makkelijker om daar de prioriteit op te leggen.
  • Het is moeilijker dan ooit om goed te linkbuilden, omdat het nu belangrijker is om links van andere websites te krijgen. Met name voor startende websites is dit een probleem. Je kunt misschien wel geweldige content produceren, maar als dit niet opgemerkt wordt, heb je er natuurlijk niets aan.
  • Het gaat niet alleen maar om rankings. Natuurlijk is het belangrijkste doel van linkbuilding om een hogere positie in zoekmachines te krijgen. Het is echter ook van belang om niet te vergeten dat het tegenwoordig minstens zo essentieel is om goede content te creëren die aanslaat bij jouw bezoekers.

Zuinig met keywords

Je ziet het al: linkbuilding is soms best een beetje ingewikkeld. Wat is nu het belangrijkste om te onthouden? Wees zuinig met keywords als je een gastartikel schrijft of een link laat plaatsen. Less is more. En onthoud dat je ook niet alles zelf hoeft te doen. Je krijgt vanzelf meer natuurlijke links naar je website als je site groeit met behulp van kwalitatieve berichten en video’s. Je hebt dan geen controle meer over hoe andere mensen naar jou linken, maar dat is positief voor zoekmachines. En tot slot: wees vooral voorzichtig, want penalty’s zijn niet leuk.