Linkbuilding is een kunst op zich

Dus jouw website is helemaal af? Mooi. Maar het werk is dan nog niet gedaan. Sterker nog: het begint pas. Want je wilt natuurlijk wel bezoekers op je website hebben. Eén van de manieren om dit voor elkaar te krijgen is linkbuilding. Met linkbuilding zorg je ervoor dat andere relevante websites naar jouw website linken.

Google ziet inkomende links naar jouw site als een compliment. Je site zal wel waardevol zijn als er veel andere sites naartoe linken, zo is de redenatie. Maar dan moeten het wel ‘goede’ links zijn. Want ‘verkeerde’ links of links van ongeschikte sites zijn funest voor je positie in Google.

Waarom is linkbuilding zo belangrijk?

Meer dan 90{827b48412c572717f9a4ab65f175c82f922cfad662d08cb6a4264683193d59ef} van de mensen die iets online zoekt gebruikt Google. Het helpt je bezoekersaantallen dus enorm als jouw website hoog in de zoekresultaten van Google staat. De zoekmachine bepaalt aan de hand van tientallen factoren op welke positie jouw website belandt. De belangrijkste factor hiervan is het linkprofiel van je website. En hier komt linkbuilding om de hoek kijken.

Natuurlijke links

Het aantal inkomende links speelt dus een belangrijke rol bij de bepaling van je zoekpositie in Google. Je kan op twee verschillende manieren linkbuilding toepassen: op een natuurlijke of op een onnatuurlijke manier. Met een natuurlijke manier bedoelen we dat sites uit zichzelf naar jou linken, omdat ze je pagina leuk of interessant vinden. Plaats bijvoorbeeld wekelijks een interessante blog waarin je handige tips geeft over een bepaald onderwerp. Op die manier vergroot je de kans dat anderen uit zichzelf naar jouw site linken.

Onnatuurlijke links

Mocht de natuurlijke manier nog niet helemaal lukken, dan moeten we een handje helpen. Hier komt linkbuilding om de hoek kijken. Natuurlijk wil Google niet dat je onderling afspraken maakt om naar elkaar te linken. Als het kon, dan zou Google linkbuilding verbieden.

In een ideale wereld linkt een andere website alleen maar naar jouw pagina als de webmaster jouw informatie of product de moeite waard vindt om naar te linken. Met linkbuilding probeer je dat natuurlijke proces na te bootsen. Je wil Google het idee geven dat andere websites uit zichzelf naar jou een link hebben geplaatst.

Valkuilen bij linkbuilding

Als Google vermoedt dat je links op een niet-natuurlijke manier zijn ontstaan, zal je daarvoor een penalty krijgen. Je daalt dan in de zoekresultaten.

Wees dus voorzichtig met linkbuilding en vraag niet overal klakkeloos links aan! 

Een aantal richtlijnen die je aan moet houden:

  • Betalen voor inkomende links is uit den boze. Doe dit nooit. Google heeft verschillende manieren om dit te checken en bestraft je site als ze hier achter komen.
  • Voorkom een directe linkruil. Dit is een link van een site die ook een link heeft teruggeplaatst naar jou. Dit ziet er natuurlijk heel onnatuurlijk uit, omdat de kans groot is dat dit onderling is afgesproken.
  • Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Waar je vroeger zoveel mogelijk links wilde verkrijgen van allerlei soorten sites, is het nu veel belangrijker dat de inkomende links afkomstig zijn van kwalitatief goede sites. En dat deze iets met jouw business te maken hebben. Zorg dus dat alleen websites naar jouw site linken die passen bij jouw product of dienst.
  • Iets wat aansluit op het punt hierboven: je wilt niet op sites vermeld staan waar al honderden andere links worden geplaatst. Ook dat lijkt vrij onnatuurlijk. En daarnaast ziet Google de link naar jouw website niet meer als er al 500 links boven staan.

Meer weten over linkbuilding?

Er zijn nog veel meer factoren waar je rekening mee moet houden tijdens linkbuilding. Onze online marketeers zijn door hun jarenlange ervaring experts op dit gebied en op de hoogte van alle ins en outs. Wil je meer weten wat wij voor je kunnen betekenen op het gebied van linkbuilding? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Of maak gebruik van onze gratis linkbuilding scan!