Linkbuilding 2014, wat wel en wat niet?

linkbuilding - wat werkt wel en wat niet?

Linkbuilding 2014: wat werkt wel en wat werkt niet?

De 'Penguin Updates' en 'Hummingbird Update' van Google hebben SEO voor altijd veranderd.

Linkbuilding door middel van spamlinks is niet langer rendabel en dat is een goede zaak! Om te slagen in 2014 moet je het net wat beter aanpakken.

1 . Linkbuilding is nog steeds relevant in 2014

Je hebt waarschijnlijk wel een paar "linkbuilding is dood" artikelen gelezen. Mensen die dit zeggen hebben meestal alleen ervaring met slechte kwaliteit linkbuilding. Maar een klein beetje gelijk hebben ze daardoor wel.

  • Automatisch creëren van backlinks (bulk) werkt niet meer.
  • Het creëren van valse sociale netwerkprofielen om backlinks te krijgen werkt niet meer.
  • Forum spam en artikel websites met nep inhoud of lage kwaliteit content leveren geen linkwaarde meer.

Kortom: spammen werkt niet meer. Maar betekent dat, dat linkbuilding in 2014 dood is? Welnee, als je maar gaat voor kwaliteit. Matt Cutts van Google maakte dat duidelijk in een interview van juli 2013:

Links zijn nog steeds de beste manier die we hebben gevonden om te ontdekken hoe relevant of belangrijk een website is, wellicht komen daar na verloop van tijd sociale signalen en/of auteurschap bij.

2. Link relevantie is nu van essentieel belang

De context (relevantie) van een link is nog belangrijker geworden.

De links die doorverwijzen naar jouw website moeten komen van pagina's die gerelateerd zijn aan het onderwerp. Dus een link naar de website van een lokale videotheek heeft geen nut als deze van een autogaragesite komt. Google roept dit natuurlijk al jaren, maar dit uitgangspunt lijkt nu echt vorm te krijgen.

Als alle links die doorverwijzen naar jouw website precies dezelfde anchortekst hebben, dan kun je wachten op de waarschuwing van Google 'onnatuurlijke links.' Als de links naar je website goed gevarieerd zijn en van relevante bronnen komen, dan zal Google dit als positief beoordelen en win je aan autoriteit.

3. Nogmaals: spamming is riskant

Sommige mensen denken nog steeds dat ze het algoritme van Google kunnen bedonderen met de 'nieuwe geheime methode die je site in een handomdraai op de eerste plek van Google plaatst.' Dat weten wij, omdat we regelmatig e-mails krijgen met de vraag of we "ze snel in de top 10 kunnen krijgen". Het feit is dat er geen snelle oplossing is! De spamtools en linkpyramide's die worden gebruikt door deze 'blackhat' figuren werken niet meer of heel kortstondig.

De dont's volgens Google:

  • Kopen of verkopen van links die PageRank doorgeven
  • Overmatige linkruil
  • Grootschalige artikelmarketing of gastblog campagnes met keywoordrijke anchors
  • Met behulp van geautomatiseerde programma's links naar je site maken
  • Tekst advertenties met een hoge PageRank
  • Lage kwaliteit (gratis) directory of bookmarksite links
  • Links in widgets die verdeeld zijn over verschillende sites
  • Over gehele site dezelfde links in de footers
  • Forum reacties met geoptimaliseerde anchors in de post of handtekening

Als jij deze methoden gebruikt om te linkbuilden, dan loop je een groot risico dat Google je als een klein kind over de knie legt.

Het ultieme linkbuildingadvies voor 2014 is volgens Drijfveer Media dan ook: variatie en kwaliteit!