Linkbuilding fouten

Zo moet je niet linkbuilden

Linkbuilding fouten

Linkbuilding fouten

Linkbuilden bestaat al ongeveer 20 jaar. De werknemers van Drijfveer Media zijn hier al net zo lang mee bezig en hebben alle verschillende tactieken dus van dichtbij meegemaakt. Wat in 2000 nog gewoon was met linkbuilding kan vandaag de dag niet meer. Zelfs sommige linkbuildingtechnieken die in 2015 nog veel gebruikt werden, kan je maar beter vergeten. Wij hebben op deze pagina de belangrijkste linkbuilding fouten verzameld. Als je zelf gaat linkbuilden of linkbuilding uitbesteedt, vermijd dan de technieken die op deze pagina staan.

  • Wil je weten hoe het wel moet? Kijk dan op de pagina linkbuilding do's.
  • Wil je weten hoe wij linkbuilden? Kijk dan op de pagina linkbuilding werkwijze.
  • Wil je meer weten over linkbuilding? Kijk dan op onze linkbuilding pagina.
  • Wil je een gratis linkbuildingscan? Kijk dan op onze actiepagina.
  • Wil je graag weten wat alle linkbuilding termen betekenen? Kijk dan op de pagina linkbuilding termen.
niet-doen
niet-doen
niet-doen
niet-doen
niet-doen
niet-doen
niet-doen
niet-doen
niet-doen

Links ruilen

Het lijkt zo logisch en het werkt zo makkelijk. Links ruilen met andere websites. Maar Google is hier geen voorstander van. Ruil daarom alleen een link als het een relevante of bevriende website betreft.

Links kopen

Links kopen is nooit verstandig. Dit is namelijk eenvoudig te achterhalen door zoekmachines. Bijvoorbeeld door de snelle groei van je linkprofiel of doordat de websites waar de links vandaan komen een (ongeveer) gelijk ip-adres hebben.

Linkbuilden met één zoekwoord

Sinds de Pinguïn-update van Google is het onverstandig om op één zoekwoord te linkbuilden. Een gebrek aan variatie in het zoekwoord kan zelfs negatief uitpakken.

Alleen de homepagina

Een goede website heeft meerdere pagina’s die iets toevoegen aan internet. Een website die enkel links krijgt naar de homepagina is daarom verdacht.

Startpagina links

Na het succes van startpagina.nl zijn er oneindig veel varianten gekomen met hetzelfde concept. Besteed hier niet al te veel tijd aan. De meeste startpagina’s zijn ordinaire ‘linkfarms’ en ze leveren in het gunstigste geval nog steeds weinig op.

Geen relevantie

Wanneer je website over hondenbrokken gaat en jij krijgt veel links binnen van een website over mobiele telefoons, dan is de relevantie ver te zoeken. Hierdoor heeft de link weinig waarde.

Alleen maar dofollow links

Wanneer je website een natuurlijk linkprofiel heeft, dan zitten er tussen de links follow en no-follow links. Als je website alleen follow links heeft, dan is dat een indicatie van manipulatie.

Gelijksoortige links

Makkelijk te verkrijgen links staan vaak op het zelfde type website. Links van allemaal dezelfde soort websites is een slecht signaal en doet de bellen bij Google rinkelen.

Footer of sidewide links

Footers komen meestal op elke pagina van een website terug, net als een blogroll. Een link in de footer van een website betekent dus automatisch honderden links met het zelfde zoekwoord.

Conclusie

Het probleem van slechte linkbuilding is niet dat het geen resultaat oplevert en verspilde moeite is. Het ware probleem is dat het jouw website ernstige schade kan berokkenen. Posities kunnen verloren gaan en Google kan je een penalty geven voor het hebben van een onnatuurlijk linkprofiel.