Linkbuilding werkwijze

Hoe gaan wij te werk als we linkbuilden? Een uitleg in 5 stappen.

Linkbuilding werkwijze in 5 stappen

Linkbuilding is na verschillende updates van Google niet meer zo eenvoudig als het in het begin van internet was. Waar het ooit puur om het aantal links ging, is het nu vooral gericht op de kwaliteit van de links.

Goede linkbuilding is bijzonder belangrijk om met moeilijke zoektermen hoog in Google te komen. Maar slechte linkbuilding is juist zeer schadelijk voor de posities. Daarom is linkbuilding echt een specialiteit die je beter aan een specialist over kan laten.

Bij Drijfveer Media werken meerdere linkbuilders die het landschap uitstekend kennen en exact weten wat resultaat oplevert en wat Google waardeert. Hieronder zullen wij zo helder mogelijk uitleggen hoe wij linkbuilding aanpakken. Vanzelfsprekend laten we niet het achterste van onze tong zien, maar de basisaanpak zullen we compleet uit de doeken doen.

Zo rendabel is linkbuilding

Stel je hebt een website met 100 bezoekers per dag. Van deze 100 bezoekers converteert 3% voor een gemiddeld bedrag van 50,-.

Dan verdien je per dag 3 X 50,- = 150,-.

Na enkele maanden investeren in onze linkbuilding ziet jij je bezoekersaantal oplopen naar 200 bezoekers per dag.

Dan verdien je per dag 6 X 50,- = 300,-.

Per maand verdien je dan 4.500,- meer dan voor wij met linkbuilding begonnen. Op jaarbasis is dat 54.000,-.

1

Inventarisatie van de wensen

Het begint altijd met een telefoontje of formulier waarin ons gevraagd wordt of we voor een bepaalde site kunnen linkbuilden. Het eerste wat wij doen is de website erbij pakken en kijken of deze SEO-technisch goed in elkaar steekt. Linkbuilding heeft namelijk meer effect als de site zelf ook goed geoptimaliseerd is. Als de website niet goed geoptimaliseerd is, proberen we dat eerst te verbeteren.

Na het bekijken van de website komen wij terug met vragen waar we van de klant een antwoord op willen.

Q - Op welke woorden wil je beter gevonden worden?
Q - Wil je meer bezoekers of een hogere conversie?
Q - Wat verwacht je van linkbuilding?

Handig om te weten

Wij hebben zelf genoeg sites om mee te linkruilen. Jouw site hoeft dus geen retourlinks te plaatsen als wij voor je linkbuilden.

2

Analyse

Analyse van eigen linkprofiel
In deze fase van linkbuilding maken we ook een analyse van de links die er al zijn naar de website. Zo kunnen we zien of er slechte links zijn die we moeten verwijderen en waar we geen links hoeven aan te vragen. Daarnaast maken we ook een overzicht van de posities die de site voor aanvang van het linkbuilden heeft zodat we gedurende onze linkbuilding kunnen zien wat het effect is.

Concurentieanalyse
Nu we goed weten wat de klant wil en verwacht is het tijd om de mogelijkheden te bestuderen. Dat doen wij door te kijken naar de huidige posities van de website waarvoor we gaan linkbuilden. De sites die hoger staan, onderwerpen we aan een linkbuildinganalyse. We kijken waar zij hun links vandaan krijgen en wat de kwaliteit van hun linkbronnen is. Als we een stuk of 5 concurrenten nauwkeurig onderzocht hebben, maken we een lijst van domeinen waar wij ook graag een link willen hebben.

Handig om te weten

Google is erg streng ten opzichte van linkbuilding. Wij houden daar rekening mee en zorgen voor een natuurlijk linkbuildingprofiel.

3

Links aanvragen

In deze fase pakken we de lijst uit stap 2 erbij en benaderen we de sites waar we graag een link voor jouw website willen hebben. Hierbij houden wij rekening met de pagina-autoriteit en domeinautoriteit.
Waar we nog meer op letten bij het aanvragen van links is te lezen op de pagina: goede links.

Goede links zijn:

  • Links van verschillende bronnen
  • Links met variërende anchorteksten
  • Links met hoge PA en DA (MOZ kwalificatie)
  • Meer over goede links

Handig om te weten

Bij linkbuilding gaan wij voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. Eén goede link is meer waard dan twintig slechte links.

Bonus

Elke klant van Drijfveer Media krijgt een gratis  dashboard waarop ontwikkelingen 24 uur per dag 7 dagen per week gemonitord kunnen worden.

Linkbuilding werkwijze, zo werkt onze linkbuilding

4

Rapportage

Elke maand of zelfs elke week, afhankelijk van jouw wensen, sturen we je een rapportage met daarin:

  • Waar we links aangevraagd hebben
  • Welke anchortekst we gebruiken per link
  • Autoriteit van pagina en autoriteit van domein
  • Datum waarop link is aangevraagd
  • Of de link geplaatst is
  • Waar de link heen verwijst
  • Positie van de termen waarop we linkbuilden.

 

Handig om te weten

Wij hebben een enorm netwerk van collega-linkbuilders. Daarom kunnen we in veel branches snel veel goede links realiseren.

5

Evaluatie

Om de zoveel tijd, in overleg met de klant, evalueren wij onze werkzaamheden en de resultaten. Afhankelijk van de positieontwikkelingen adviseren wij je vrijblijvend over het vervolg: linkbuilding intensiveren, afschalen of doorgaan.