Lokale online marketing

Bereik lokaal jouw doelgroep

Lokale online marketing, ook wel Lokale SEO genoemd, is een online marketingservice die bedrijven gebruiken om lokaal hun doelgroep te bereiken door in de lokale resultaten te verschijnen wanneer hun beoogde klanten online gaan en zoeken naar hun dienst en/of onderwerp.

Lokale SEO heeft alles te maken met het zichtbaar worden in Google Maps en in de gelokaliseerde standaard organische zoekresultaten.

Long-read

Is lokale online marketing noodzakelijk?

Lokale SEO stelt een bedrijf in staat om hoger in de zoekresultaten te komen en vergroot de kans dat de zoekmachinegebruiker contact opneemt. Er zijn verschillende soorten bedrijven die kunnen profiteren van een lokale SEO-strategie om hun doelgroep te bereiken.

- Bedrijven die een fysieke locatie hebben en klanten bedienen in een servicegebied (zoals een dakdekker).
- Bedrijven die in traditionele zin geen fysieke locatie hebben, maar toch een lokale markt bedienen.
- Bedrijven met franchises of ketens die op veel lokale markten bestaan (bedrijven met meerdere locaties).

''Wij helpen je graag met lokale SEO en elke andere denkbare vorm van online marketing.''

Contact-Robert

Online marketeer

Robert Boersma

Google mijn Bedrijf

Zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo zorgen voor een groot deel van het verkeer naar websites van over de hele wereld. Als je sceptisch bent over de waarde van SEO in het algemeen, dan gebruik je Google waarschijnlijk niet op de manier waarop het bedoelt is.

Er zijn meerdere zoekmachines waarvoor je je website kunt optimaliseren, maar Google heeft meer dan 90% van de markt in handen, dus als we het hebben over lokale SEO, hebben we het vooral over optimaliseren voor Google.

Een Google Mijn Bedrijf-vermelding is een van de meest cruciale elementen voor lokale SEO. Als een bedrijf geen vermelding heeft in de directory van Google, wordt het niet weergegeven in de lokale zoekresultaten (ook wel het 'map pack' of 'local pack' genoemd) of op Google Maps wanneer mensen een Google-zoekopdracht naar een bedrijf of de soorten services die worden geleverd.

Target jouw lokale doelgroep.

1

Bouw autoriteit op met hoogwaardige links

Nieuwe domeinen hebben gemiddeld minder autoriteit dan gevestigde oudere domeinen. Het is dus belangrijk om goed na te denken voordat je overweegt om een bedrijfswebsite op een nieuw domein te maken. Om de autoriteit van een site op te bouwen, moet een merk worden opgebouwd. Een van de beste manieren om dat te doen, is door een aanbeveling van andere websites online te krijgen. Deze kunnen komen in de vorm van citaten in online directories en links van andere gerenommeerde sites van hoge kwaliteit.

De kwaliteit van websites waarvan je links krijgt, kan niet genoeg worden benadrukt. Zie het als volgt: wanneer een website naar jouw website linkt, wordt er een associatie gemaakt tussen de twee websites. Zou je liever worden geassocieerd met betrouwbare informatiebronnen of twijfelachtige en zelfs spamachtige informatiebronnen?

CONTENT-SEO

47,7%

van alle klikken betreft de eerste drie resultaten op mobiele apparaten.

Biedt een goede gebruikerservaring

Wanneer mensen frustratie op je website ervaren gaan ze weg. Het is letterlijk het equivalent van een winkel of bedrijf binnenlopen, slechte klantenservice krijgen en weglopen. Je zou niet willen dat dit in jouw bedrijf gebeurt, dus ook niet op jouw website, wat het digitale verlengstuk van jouw bedrijf is. Je kunt eenvoudige stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat websitebezoekers een goede gebruikerservaring krijgen.

Intuïtieve sitestructuur en navigatie

Probeer bij de sitestructuur en navigatie niet opnieuw het wiel uit te vinden. Net als externe links brengen interne links ook een bepaalde waarde met zich mee, dit wordt ook wel de linkjuice genoemd. Deze waarde wordt meegegeven van de ene naar de andere pagina waar naartoe wordt verwezen. Om een goede navigatie te maken, moet je bepalen hoe belangrijk verschillende pagina's zijn ten opzichte van je doelstellingen. Een goede navigatie moet voldoen aan de vraag van je bezoeker en hen naar de juiste bestemming toe loodsen binnen je website. De navigatie binnen een website heeft dus een groot aandeel in de tevredenheid van de bezoeker en daarmee het resultaat van je website.

Lokale SEO-optimalisatie

Een website moet worden geoptimaliseerd voor zoekmachines als je meer lokaal verkeer naar de website wilt halen via de organische zoekresultaten op Google. Lokale SEO is een subset van SEO en hoewel ze elk op twee verschillende algoritmen draaien, overlappen ze elkaar behoorlijk. Lokale SEO neemt alles wat de normale organische resultaten zouden omvatten en lokaliseert het. Dit is de reden waarom er verschillende resultaten worden getoond wanneer je zoekt naar zaken als 'lekkend dak' of 'lekkend dak in Amsterdam'. Door een site te optimaliseren, kan je de lokale zoekresultaten verbeteren, wat resulteert in meer verkeer naar de website. Het is de moeite waard om op te merken dat meer dan 47,6% van alle klikken betrekking heeft op de eerste 3 resultaten op mobiel (tegenover 57% op desktop).

2

Meer weten over lokale online marketing?

Neem vrijblijvend contact met ons op, we staan je graag te woord!

Online reviews

93% van de klanten zegt dat hun koopbeslissingen worden beïnvloed door online beoordelingen. Dus verzamel deze beoordelingen. Zorg ervoor dat je een plan hebt om ze consequent van klanten of relaties te krijgen.

Je wilt authentieke en zinvolle feedback, niet alleen positieve recensies. Als online beoordelingen er nep uitzien of te kort zijn, kan Google ze gewoon volledig negeren. We hebben vaak gemerkt dat het vragen van klanten om feedback over hun ervaring een betere beoordeling oplevert dan hen simpelweg om een beoordeling te vragen.

Wanneer lokale klanten om feedback worden gevraagd stel je hun gemoedstoestand in om echt over de situatie na te denken. Door ze simpelweg om een recensie te vragen, zullen ze vaak denken dat ze iets positiefs moeten zeggen in plaats van alleen over hun ervaring te praten.

Wanneer je deze route volgt, zullen beoordelingen ongetwijfeld elementen bevatten die je beter had kunnen doen. Het geeft je de kans om op de recensent te reageren (op een positieve manier) en laat een toekomstige potentiële klant zien dat je luistert naar wat je klanten te zeggen hebben en altijd probeert te verbeteren.

Kortom, als beoordelingen over de hele linie 100% perfect zijn en mensen niets dan aardige dingen over je te zeggen hebben, zal het vaak nep lijken. Verschillende onderzoeken hebben dit aangetoond:

  • De kans dat iemand een conversie uitvoert, is het grootst wanneer de sterbeoordeling 4,0 - 4,7 is en vervolgens afneemt naarmate de beoordeling dichter bij 5,0 komt.
  • Bedrijven met 5 sterren verdienen minder aan omzet dan bedrijven met een waardering van 1 - 1,5 ster.
  • 95% van de consumenten vindt het wantrouwend dat beoordelingen nep zijn als er geen negatieve beoordelingen zijn.

Vraag naar de mogelijkheden

Wil je ook lokaal in contact staan met jouw doelgroep maar heb je zelf geen tijd of weet je niet hoe te beginnen? Wij helpen je op het gebied van lokale online marketing. Hierdoor heb je zelf meer tijd over voor het uitvoeren van jouw kernactiviteiten. Wij nodigen je van harte uit om contact op te nemen en je wensen te bespreken. Onze specialisten kunnen je vrijblijvend adviseren.

footer-team

© 2022 Drijfveer Media | Algemene voorwaarden | Privacy | Sitemap

Drijfveer Media scoort een 4,7 / 5 op basis van 98 beoordelingen.