social media

Lokale social media in 2014

Het laatste jaar zijn er verschillende campagnes geweest om consumenten aan te moedigen lokaal geproduceerde producten te kopen en zo kleinere ondernemers te steunen. Klanten hebben steeds meer interesse in de mensen achter de producten en diensten die ze afnemen. Dit is waar de social media van pas kunnen komen voor je onderneming.

De wereld van social media lijkt voor een kleine ondernemer misschien wat intimiderend, maar het is belangrijk om te kijken naar de voordelen die het ontwikkelen van een online aanwezigheid voor je onderneming kan hebben. Allereerst geven social media je de mogelijkheid nieuwe klanten te trekken, in contact te blijven met bestaande klanten en mensen bewust te maken van je merk en waar het voor staat. Ten tweede kunnen social media je helpen meer traffic naar je website te brengen en je SEO (en daarmee je vindbaarheid) verbeteren.

Een lokale onderneming met social media promoten hoeft niet overweldigend te zijn. Je doet er het beste aan een simpele en realistische strategie te ontwikkelen, die je makkelijk kunt uitvoeren. Om je op weg te helpen zijn hier drie sleutelaspecten van een lokale social media strategie die je zou moeten overwegen:

Social Media Kanalen

Allereerst moet je beslissen welke social media kanalen voor jouw onderneming het beste zouden werken en bij je passen. Je kunt het beste beginnen met de Grote Vier: Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Wat aantallen betreft staat Facebook nog steeds bovenaan. Statistieken laten veel interactie zien en Facebook is een van de eerste plaatsen waar potentiele klanten zullen zoeken naar informatie over je onderneming. Hoewel Facebook geprobeerd heeft hashtags op het platform populair te maken, horen hashtags toch primair thuis op Twitter. Als je handig gebruik maakt van de juiste hashtags, is dat een geweldige manier om interactie en betrokkenheid rondom je onderneming te verbeteren.

Als je niet de mensen of de kennis in huis hebt om het zware SEO-werk te doen, dan is posten op Google+ een goede manier om je page ranking te verbeteren. Linkedin, ten slotte, kan je reputatie en geloofwaardigheid een flinke boost geven. Het is bovendien een handig middel om contacten te leggen met andere ondernemingen in jouw omgeving.

Andere opties zijn platformen als Instagram en Pinterest. Zie deze platformen als “garnering”: ze zijn niet het hoofgerecht, maar kunnen net iets extra’s aan het image van je merk toevoegen.

Probeer een “mix & match” benadering te gebruiken en je content op verschillende platformen te promoten voor maximale interactie en betrokkenheid.

Social Media content

Als lokale onderneming heb je een voorsprong op grote landelijke ondernemingen: jij hebt namelijk inside informatie over de community die je in kunt zetten om relevante content te creëren voor je klanten. De hoge bazen bij Philips zullen bijvoorbeeld nooit een grap kunnen maken over de kerstboom in jouw dorp of kennis over een lokale hotspot kunnen aanbevelen. En juist door dit soort content kun je een hoop nieuwe klanten voor je winnen.

Social Media conversaties

Hoewel de social media soms gezien worden als iets slechts van de communicatie wat ons allemaal afstompt, zou ik juist willen stellen dat een lokale onderneming juist door de social media in staat is om persoonlijke gesprekken te hebben die iedereen zo lijkt te missen. Juist door online interactie kun je je merk persoonlijkheid en je eigen stem meegeven. In gesprek gaan met klanten en potentiele klanten – dankzij de social media kun je zien hoe mensen over je onderneming denken en kun je deze informatie ook delen met anderen.

Het is duidelijk dat het alleen de moeite waard is met lokale gebruikers in contact te komen. Toen duidelijk werd dat grote bedrijven Twitter followers op Ebay kochten, werd het ook duidelijk dat het aantal followers geen objectieve indicatie van succes op de social media is. Maak je daarom in het begin niet al te veel zorgen over de cijfertjes: 100 lokale followers zijn veel waardevoller dan 200 followers die over de hele wereld verspreid zijn. Want hoe leuk en uitdagend gekleed de 26-jarige Evelien uit Groningen ook kan zijn, het is niet aannemelijk dat ze een kapper in Arnhem zal bezoeken.

Hoe goed de social media voor je onderneming werken, hangt uiteindelijk af van hoe je de social media inzet. Een degelijke online aanwezigheid vergt weliswaar geen grote financiële investering, maar je zult wel tijd moeten investeren in de platformen van jouw keuze. Alleen door consistent goede content te plaatsen kun je een stabiele relatie, die de moeite waard is, met je klanten opbouwen.