Gastblog – Optimaliseer je e-mailcampagnes door te leren van afmeldingen

Mocht je eerder een e-mailmarketingcampagne hebben opgezet, dan weet je dat afmeldingen onvermijdelijk zijn. Dit is echter geen reden om gedemotiveerd te raken! Integendeel, naast het aanbieden van de wettelijk verplichte mogelijkheid voor een uitschrijving, is het ook een zeer effectieve manier om de impact van e-mailcampagnes te meten. Met deze informatie kun je beetje bij beetje je e-mails tot in detail optimaliseren.

Hoe profiteer je van een nieuwsbrief abonnee?

Om te beginnen moet je weten dat het veel beter is wanneer een van je ontvangers zich uitschrijft dan wanneer deze je e-mail als spam beoordeeld. Een hoog aantal spammeldingen zorgt voor meer kans op een plek op de zwarte lijst. Dit is een fatale slag voor het afleverpercentage.

Wanneer ontvangers die niet meer geïnteresseerd zijn in je nieuwsbrieven zich afmelden, is dit verre van een drama. Het is een kans om de kwaliteit van je adresboek te verbeteren en tegen lagere kosten meer relevante berichten te versturen. Elke ontvanger die niet daadwerkelijk de e-mail leest is namelijk een onnodige uitgave. Daarbij is het een goede manier om het nieuwsbrief succes te beoordelen. Wanneer het afmeldpercentage voor een specifieke e-mail hoog is, kun je de reden onderzoeken en deze bevinding gebruiken voor het optimaliseren van de volgende e-mail.

Vereenvoudig het afmeldproces door een zichtbare afmeldlink in de e-mail in te voegen. Zorg ervoor dat het afmeldproces nooit meer dan twee klikken vereist (dus liever geen overbodige e-mailbevestiging of verplichte enquête).

Wat zijn de belangrijkste redenen voor een afmelding?

De meest voorkomende redenen waarom ontvangers op de afmeldlink link klikken zijn de volgende:

  • Interesse verloren: Ontvangers hebben uiteenlopende belangen en verlangens. Tussen het moment van de aanmelding en de laatste nieuwsbrief kunnen hun preferenties veranderd zijn en daarmee de interesse verloren. Bij een B2B-campagne is het ook mogelijk dat de contactpersoon niet langer voor hetzelfde bedrijf werkt en daarom niet langer geïnteresseerd is. Deze afmeldreden is volkomen normaal en zou je niet te veel zorgen moeten baren.
  • Te frequente verzending: Inboxen worden steeds groter en voller, het is daarom niet gek dat een ontvanger snel geïrriteerd raakt door massamails die te vaak gestuurd worden. Stuur regelmatig e-mails, maar zorg ervoor dat je je ontvangers niet bombardeert met e-mails wanneer je niets interessants te bieden hebt. Beperk de nieuwsbriefverzending tot alleen dan wanneer de e-mail een toegevoegde waarde voor de ontvanger biedt.
  • Inhoud is irrelevant: het is noodzakelijk dat uw e-mailings voldoen aan de behoeften en verwachtingen van jouw contactpersonen. Daarom is het niet aan te raden om massaal e-mails naar je hele adresboek te sturen. Gebruik moderne e-mailmarketing software om criteria te creëren (leeftijd, aankoopgedrag, enz.), je lijsten te segmenteren, groepen te creëren en je nieuwsbrieven dynamisch aan te passen om elk contact een individueel bericht te kunnen aanbieden.

Vraag je contactpersonen naar hun mening

Om beter te analyseren wat er precies mis is met je nieuwsbrieven, kan het zeer interessant zijn om de redenen voor het uitschrijven te verzamelen. Dit doe je bijvoorbeeld door ontvangers een kleine enquête aan te bieden wanneer ze op de afmeldlink klikken. Maak het formulier echter niet verplicht, dit is in tegenstrijd met de eenvoud van de afmelding zoals eerder uitgelegd.

Na een tijdje zul je voldoende gegevens hebben verzameld om te kunnen analyseren welke aspecten van je nieuwsbrieven verbeterd kunnen worden. Je kunt met deze informatie ook nagaan of de problemen ontstaan door bijvoorbeeld inhoudelijke irrelevantie, de verzendfrequentie of omdat je eenvoudigweg niet de juiste doelgroep bereikt. In het laatste geval zijn het dan wellicht niet de nieuwsbrieven zelf, maar het abonnee verzamelproces waar je aan moet sleutelen.

Deze gastblog is geschreven door Megan de Graaf van Newsletter2Go – dé meest complete nieuwsbrief software met gratis HTML templates en 1000 maandelijkse e-mails cadeau.