SEO in 2018: is linkbuilding achterhaald?

Linkbuilding is een bekende activiteit binnen zoekmachineoptimalisatie. Al jaren is het een sterke methode om je positie te verhogen binnen zoekresultaten omdat links je autoriteit doen verhogen. Alhoewel het aanvragen en plaatsen van links geen geld kost, kost het wel veel tijd. Bovendien is het bij lange na niet meer de enige manier om je vindbaarheid te vergroten. Tot slot neemt Google een steeds strengere houding aan tegenover linkbuilding. Dus de vraag rijst: is linkbuilding achterhaald?

Wat is linkbuilding ook alweer?

In het kort is linkbuilding het opbouwen van een kwalitatief en relevant netwerk van links die verwijzen naar jouw website. Dit proces heeft als doel om je website hoger te laten scoren in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing. Elke verwijzing naar afbeeldingen, video’s of webpagina’s geeft namelijk een indicatie van de populariteit van je website. Je kunt een link in je netwerk beschouwen als stem voor je website. En zo beschouwt Google dit ook.

Waarom is linkbuilding achterhaald?

Online marketeers leggen niet enkel meer de focus op linkbuilding. Ook andere takken van zoekmachineoptimalisatie, zoals kwalitatieve inhoud, zijn topprioriteit. Ondanks dat linkbuilding onderdeel is van SEO en in tegenstelling tot adverteren geen geld kost, is het een erg tijdrovende klus. Daarnaast moet je geduld hebben voordat je resultaat ziet. Bij het tweede argument komt Google om de hoek kijken. Er is een beweging gaande, geïnitieerd door de zoekmachinegigant, om meer en meer waarde te hechten aan de inhoud van websites. Slecht uitgevoerde linkbuilding, zoals spam en het plaatsen enorme hoeveelheden links tegelijk, wordt nauwlettend in de gaten gehouden en bestraft met een ‘penalty’.

Dus, niet meer doen?

Er zijn ook voldoende aanwijzingen dat linkbuilding érg waardevol is. De belangrijkste aanwijzing is zonder meer praktijkervaring. Bij Drijfveer Media zien we mooie en duurzame resultaten bij het toepassen van linkbuilding. We hebben inmiddels diverse zelfstandigen en ondernemingen geholpen hun online vindbaarheid te vergroten.

Het tweede argument is recent onderzoek. Omdat de algoritmen van Google een ‘black box’ zijn, doen marketingbureaus onderzoek naar effectiviteit van SEO-tactieken. In dit uitgebreide onderzoek vergelijkt Stone Temple Consulting diverse rankingfactoren waaruit links de meeste waarde bleken te hebben. Een gefundeerd argument uit de praktijk dus.

Ten derde is het van belang om Google’s signalen in de gaten te houden. Google medewerker Andrey Lipattsev zei vorig jaar nog dat links de belangrijkste rankingfactoren naast content zijn. Daarnaast steken ze bij Google veel energie in het updaten van de algoritmes. In de update ‘Penguin’ is de nadruk gelegd op de strijd tegen slechte links en de promotie van kwalitatieve en relevante links. Voor ons een duidelijk signaal.

Kortom

De vraag “Is linkbuilding achterhaald?” is voor ons hetzelfde als “Is het hebben van waardevolle en relevante verwijzingen naar jouw website achterhaald?” Absoluut niet! Uiteraard is het wel van belang om de nadruk te leggen op een positieve benadering en om valkuilen te vermijden.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van linkbuilding en het linkprofiel van jouw website? Vraag dan een gratis linkbuildscan bij ons aan.