Skip to content
☎ Bel ons: 088 -11 55 666

SEO minimum aantal woorden: feiten of fictie?

Veel online marketeers zweren bij een minimum aantal woorden van 500 woorden per artikel. Er zijn ook talloze online marketeers die vinden dat hoe meer to-the-point – en dus korter – een tekst is, hoe kwalitatief sterker. Dit is het ‘less is more’ kamp. Er zijn ook tekstgoeroe’s die achter ‘meer woorden is beter’ staan. Wat is waar?

Volgens FrankWatching gaat het helemaal niet om het aantal woorden, maar om de inhoud, de opmaak en of de website responsive (mobile friendly) is. Als deze factoren goed aanwezig zijn, wordt een tekst vaker gedeeld, en wordt daarmee meer traffic gegenereerd. Gevolg: een hogere ranking in Google.

Auteur Gerry McGovern redeneert vanuit de afhakende lezer. Hij is ervan overtuigd dat lezers een pagina eerst scannen en heeft de volgende vuistregel ontwikkeld: bij een tekst van 100 woorden haakt een kwart van de lezers al af. Is het aantal woorden van de tekst 300, verlies je 40{827b48412c572717f9a4ab65f175c82f922cfad662d08cb6a4264683193d59ef} van je lezers. Bij 500 woorden ben je al meer dan de helft van je bezoekers kwijt en bij teksten van 1000 woorden of langer blijft minder dan 20{827b48412c572717f9a4ab65f175c82f922cfad662d08cb6a4264683193d59ef} hangen. Hoe korter de tekst, hoe kwalitatief sterker en hoe beter aan te passen en te updaten, wat de SEO weer ten goede komt. Less is more.

SEO-goeroe Ruben Bunskoeke sluit zich aan bij FrankWatching: het maakt weinig uit, als de inhoud maar sterk is. Hij draagt overtuigende voorbeelden aan: Dit 50 woorden tellende artikel staat bovenaan in de populaire artikelen op Copyblogger, maar dit bijna 12k-woorden tellende epistel voert de boventoon op Viperchill. Ruben is ervan overtuigd dat de doelgroep bepaalt waar je tekst uitkomt op Google. Wel is de kans dat een tekst raak schiet qua informatie groter als de tekst een hoger aantal woorden heeft.

Volgens Christian op Slagter Media, die ook Bunskoeke aanhaalt, is meer woorden in de eerste instantie beter: met hagel schiet je immers sneller raak. Wel dien je rekening te houden met de kwaliteit: schrijven om maar een hoger aantal woorden te krijgen helpt je niet verder. Kwaliteit gaat voor alles en Google weet dat. Een hogere kwaliteit zorgt voor meer links, meer traffic en dus een hogere ranking.

Ties ‘Qua met een K’ Morskate van Merkelijkheid beweert stellig dat het ideale aantal woorden voor een tekst rond de 500 woorden ligt. Zonder bronnen poneert hij dat de gemiddelde lezer maximaal 7 minuten blijft hangen op een pagina, maar alleen als de structuur van de tekst 100{827b48412c572717f9a4ab65f175c82f922cfad662d08cb6a4264683193d59ef} klopt. En van die 7 minuten zijn 3 à 4 minuten leestijd, de rest van de tijd kijkt de lezer naar plaatjes (?). Morskate gaat uit van een gemiddelde leessnelheid van ongeveer 120 woorden per minuut (Kijk hier hoe snel je zelf leest), dus even snel gerekend hoort een toptekst zo’n 500 woorden te bevatten. Duidelijk.

SEO-expert Patrick Wessels zet in een manifest van 1300 woorden uiteen dat de lengte van een tekst afgestemd moet zijn op de inhoud en de doelgroep. Als het gaat om een inhoudelijk artikel waar je de diepte in wil en waarde wil bieden, kom je al snel uit op een aanzienlijk aantal woorden. Maar waar het gaat om een productpagina of een SEO-landingspagina, is een aantal woorden van tussen de 100 en 300 een prima mogelijkheid.

Ook het Engelse hobo-web doet een aardige duit Pond in het zakje. Zij zijn ervan overtuigd dat natuurlijk schrijven, zonder het gebruik van ‘keyword stuffing’, je naar de Google-top brengt. Natuurlijk moet je wel je keyword-focus in de gaten houden, en de tekst moet echt kwalitatief over je topic gaan. Ook de website waarop je publiceert en de reputatie van het webdomein spelen een grote rol in de ranking. De lengte van een tekst heeft er vrijwel niets meer mee te maken. De ‘oude SEO’ ging vooral om het herhalen van woorden, de ‘nieuwe SEO’ van 2016 draait om gebruiker tevredenheid. Toptip van Hobo-web: focus on the user.

De waarheid ligt zoals bij veel zaken waarschijnlijk een beetje in het midden. Google’s algoritmes veranderen praktisch elke dag, en niemand weet precies wat de eisen zijn om bovenaan te mogen staan in de zoekmachine. Het is waar dat je met hagel (meer woorden) sneller en meer raak schiet, maar dit kan vrij snel ten koste gaan van de kwaliteit en inhoud van de tekst. Ook Google wordt steeds slimmer: het herkent kwaliteit vaker aan teksten die niet tig keer hetzelfde keyword bevatten maar goede uitleg en omschrijvingen bieden om het keyword heen. Sommige SEO-ers beweren dat het keyword waar de tekst over gaat tot 5{827b48412c572717f9a4ab65f175c82f922cfad662d08cb6a4264683193d59ef} van de hele tekst moet beslaan: dat is 1 op de 20 woorden! Google leert (gelukkig) steeds meer begrijpend lezen. Ook houdt Google steeds meer rekening met surfgedrag: hoe lang blijft iemand hangen op de pagina (en heeft dus gevonden wat hij zocht) en hoe vaak wordt er naar de pagina gelinkt of wordt deze gedeeld op social media?

Wij denken dat we Google steeds meer als een tekstverwerkende adolescent moeten gaan beschouwen in plaats van als groep 5’er met AVI-4. Herhaling blijft goed, maar de echte inhoud wordt steeds relevanter dan het aantal woorden.

]]>

2 reacties

  1. Christian op maart 9, 2016 om 7:41 pm

    Bedankt voor de verwijzing, zeer gewaardeerd. Inmiddels zijn er de nodige ontwikkelingen geweest op dit vlak. Denk ook aan kwaliteit vs kwantiteit. Je kunt beter een heel goed stuk publiceren dan 10 matige, zowel qua lengte als inhoud.



    • R.J.T. Boersma op maart 11, 2016 om 2:04 pm

      Dag Christiaan, graag gedaan.

      Ik denk dat er een grijs gebied is tussen wat Google wenselijk vindt en wat werkt. Voor klanten en belangrijke eigen sites kies ik ook voor kwaliteit boven kwantiteit, maar ik zie nog niet heel veel terug van de zogenaamde tekstuele kwaliteitscontrole van de Google bots. Ook inhoudelijk magere teksten kunnen (helaas) nog prima scoren merk ik aan sommige testsites. Maar dat is slechts mijn ervaring. 😉



Scroll To Top