SEO-spiekbriefje voor bedrijven: tien dingen die je moet weten

“Google” wordt in deze eeuw vaker gebruikt als werkwoord dan als bedrijfsnaam. Het toont aan dat mensen steeds vaker zoekmachines gebruiken als ze op zoek zijn naar een product of dienst. Het is daarom belangrijk dat je jouw website daarop afstemt, zodat je beter vindbaar bent en meer producten of diensten verkoopt.

Hoe hoger je bedrijf in zoekmachines scoort, hoe meer mensen je merk leren kennen en onthouden. Die naamsbekendheid vergroot de kans dat mensen nu of in de toekomst een aankoop bij jouw bedrijf doen. Daarnaast helpt zoekmachineverkeer om potentiële klanten naar je website te leiden die voor een langere termijn een relatie aangaan met jouw merk of bedrijf. Daarom is het belangrijk om de juiste SEO-technieken toe te passen, zodat je zeker weet dat je de juiste dingen doet.

1. Titel:
Bepaal op welke woorden je gevonden wilt worden. Dit zijn de zogenoemde keywords. Zorg dat je deze woorden in de titel verwerkt, omdat dit zwaar meeweegt voor je positie in zoekmachines. Daarnaast verschijnt de titel ook in de lijst met resultaten van de zoekmachine, zodat je klanten direct weten waar jouw website over gaat. Maak de titel niet langer dan 69 tekens (inclusief spaties), omdat langere titels automatisch worden afgekort. Dus verkoop je grasmaaiers? Dan werkt een websitetitel zoals ‘Grasmaaier Drenthe: de beste kwaliteit bij Gebroeders Groen & Co’ beter dan ‘Gebroeders Groen & Co verkoopt de beste grasmaaiers in Drenthe en wijde omgeving’.

2. Gebruik korte zinnen in plaats van keywords:
Zoekmachines worden steeds slimmer en proberen teksten en titels steeds meer te scannen zoals een mens dit doet. Gebruik daarom steeds meer zinnen of zinsdelen in plaats van losse keywords, zodat het duidelijk is wat je doet. Een zoekmachine heeft daarvoor diverse suggesties. Typ bijvoorbeeld ‘grasmaaier’, en een zoekmachine vult het woord aan met de volgende termen: ‘grasmaaier benzine’, ‘grasmaaier aanbieding’ en ‘grasmaaier slijpen’. Het doel van dit bedrijf is om grasmaaiers te verkopen. Het woord ‘aanbieding’ is een goede aanvulling als je ook daadwerkelijk kortingsacties biedt.

3. Metabeschrijving
Dit is de beschrijving die onder de titel komt bij een zoekopdracht. De ideale lengte is sinds eind 2017 ongeveer 300 woorden. De inhoud moet belangrijke keywords bevatten. Je hebt maar een beperkt aantal zinnen, dus zorg ervoor dat deze tekst je lezer een goede reden geeft om op jouw website te klikken. Ook als je op de eerste pagina van een zoekmachine staat, zijn er nog negen andere concurrenten zichtbaar. Met een goede metabeschrijving val je op ten opzichte van je concurrenten.

4. Plaats links die naar andere subpagina’s verwijzen
Plaats links op je eigen website die verwijzen naar andere artikelen of informatie op jouw eigen pagina’s. Dit heeft verschillende voordelen: het verhoogt het gebruiksgemak voor mensen die je website lezen en het zorgt dat mensen langer op je website blijven. Daarnaast helpt het ook in zoekmachines: je pagina’s worden beter geïndexeerd en het verhoogt je positie in zoekmachines. De belangrijkste pagina’s moeten goed gelinkt zijn binnen je website.

5. Optimaliseer afbeeldingen:
Een foto is lastig te vinden via zoekmachines, tenzij je een goede titel meegeeft. Neem daarom tijd om de titel, omschrijving en onderschrift in te vullen. Let er wel op dat het onderschrift van de tekst niet getoond wordt op de website, omdat het de keyword density (dichtheid van zoekwoorden) van je tekst kan verstoren. In plaats daarvan kan je ook een bronvermelding in het onderschrift plaatsen. Het helpt voor je zoekresultaten om een afbeelding op te slaan onder een belangrijk keyword, zoals ‘grasmaaier’.

Samengevat:
Afbeeldingstitel = belangrijkste keyword (zoals ‘grasmaaier’)
Afbeelding alt = omschrijving van de afbeelding
Afbeelding caption = bronvermelding foto

6. Externe links plaatsen:
Veel mensen vergeten dat het belangrijk is om ook naar externe websites te verwijzen, maar ook dit verhoogt je SEO-resultaten. Het is wel belangrijk dat dit een normale en relevante website is. Een link naar een onveilige website zorgt voor een daling in de zoekmachineresultaten.

7. Sociale optimalisatie:
Link je sociale media naar jouw website en andersom. Maak het bezoekers makkelijker om je pagina te delen op social media, door deze knoppen toe te voegen op je pagina. Dat zorgt ervoor dat er meer links naar je website verschijnen op sociale media zoals Facebook, YouTube, Twitter, Google+ of Pinterest.

8. Reviews
Goede reviews beïnvloeden de ranking. Dat is belangrijk als je producten of diensten aanbiedt. Zorg er daarom voor dat je bezoekers goede reviews kunnen zien. Te veel negatieve reviews kunnen jouw plaats in de zoekmachine echter laten dalen. Het is daarom belangrijk om je reputatie zowel online als offline goed te beheren.

9. Analytics en webmasters:
Gebruik gratis tools zoals Google Analytics en Google Webmaster Tools om je resultaten te zien. Deze helpen met het analyseren van trends en om te begrijpen welke keywords je bezoekers gebruiken om op jouw website te komen. Je kunt ook zien welke pagina’s het goed doen en welke je moet verbeteren.

10. Content:
Content is het belangrijkste deel voor SEO. Tegenwoordig kan je er gewoon niet omheen: content is king. Dus zorg ervoor dat je levert wat je belooft, en je zult een groeiende lijn zien in het online verkeer naar je website.