SEO-tip: optimaliseer op longtail keywords

Eerder schreven we al een blog over zoekwoorden onderzoek en gaven we aan dat je verder moet denken dan de standaard woorden die je te binnen schieten. Deze woorden ga je vervolgens beoordelen op zoekvolume en concurrentie intensiteit, maar wat nou als er woorden zijn met een lager zoekvolume maar amper concurrentie?

Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden bestaan uit drie of meer zoekwoorden. Je maakt hiermee een combinatie om er voor te zorgen dat je de zoekvolumes van de losstaande woorden bij elkaar pakt om een groter totaal zoekvolume te creƫren en de concurrentie intensiteit te verkleinen. Daarnaast ligt de Click through rate vaak hoger bij long tail zoekwoorden dan bij de short tail woorden. Dit is te verklaren doordat iemand die specifieker zoekt vaak ook een specifieker doel voor ogen heeft. Als jij hem vollediger aanspreekt, Google maakt de zoekwoorden namelijk vet gedrukt in de weergave, zal hij dus sneller reageren. Daarnaast stellen veel mensen ook volledige vragen aan Google, iets waar je goed op in kunt spelen.

Minder concurrentie en meer conversie

In vergelijking met zoekwoorden die slechts uit 1 of 2 woorden bestaan is er voor de long tail woorden vaak een lagere concurrentie intensiteit, zoals bovenstaande afbeelding illustreert. Daarnaast is het succes percentage ook hoger. Long tail zoekwoorden zijn vaak een specifieke zoekopdracht, en dit maakt de kans dat jouw website voldoet aan de verwachtingen van de zoeker een stuk groter. De kans dat een dergelijke bezoeker converteert op je website is op die manier ook veel hoger. Mensen die zeer specifiek zoeken en dus exact weten naar wat ze op zoek zijn, zullen sneller converteren als jij ze biedt wat ze zoeken.

Ook voor SEA

Dit principe geldt ook als je met SEA aan de slag gaat. De kosten per klik zullen lager liggen en het conversiepercentage hoger.

Kritische noot

Helaas heeft Google met haar maatregelen het wel iets moeilijker gemaakt om te scoren op long tail woorden. Google instant is hier het bekendste voorbeeld van. Door middel van aanbevelingen leidt Google nu nog meer mensen naar een kleiner aantal populaire zoektermen.