SEO uitbesteden

SEO uitbesteden? Ja, wel zo verstandig!

4.8
5/5

98 beoordelingen

Wil jij beter zichtbaar zijn in Google?

Zoekmachineoptimalisatie heeft de afgelopen jaren een enorme evolutie doorgemaakt. De online marketingdiensten die je tien jaar geleden bij een online marketingbureau zou hebben afgenomen, zien er tegenwoordig aanzienlijk anders uit.

Tegelijkertijd is contentmarketing heel belangrijk geworden. Iedere online marketeer wel een andere mening over de SEO-nuances en voor iedere mening die je online leest, zijn er nog meer tegenpunten te vinden. Dat komt omdat het grootste deel van SEO gebaseerd is op ervaring, het toetsen van breed gedragen aannames en de minimale communicatie van Google over rankingfactoren.

Wat is SEO?

80 miljard gaat er per jaar om in de SEO industrie. Dat groeit ook nog elk jaar. SEO (Search Engine Optimization) is een verzamelnaam voor werkzaamheden die zorgen voor een betere indexatie in zoekmachines. Deze werkzaamheden worden veelal verdeeld in twee onderdelen, te weten website optimalisatie en externe optimalisatie.

Door deze snelle en vele ontwikkelingen is een grote hoeveelheid verwarring ontstaan onder ondernemers en traditionele marketeers. Vragen die wij vaak voorbij zien komen zijn vaak negatief gericht op SEO. Enkele voorbeelden:

  • Is SEO iets uit het verleden? (Is SEO dood?)
  • Zijn zoekwoorden nog steeds belangrijk?
  • Is linkbuilding achterhaald of zelfs gevaarlijk?
  • Heeft sociale media marketing SEO vervangen?
  • Waarom zou ik geld verspillen aan een bureau als het alleen gaat om gebruiksvriendelijkheid en content van hoge kwaliteit?

Over deze vragen kunnen wij heel duidelijk zijn: het is complete flauwekul! SEO is springlevend en zeer belangrijk voor je website. Je moet het dan ook zeker serieus nemen als je online mee wilt doen met je concurrentie.

Dus de vraag blijft: moet je zelf de handen uit de mouwen steken en zelf een 'growth-hacker' worden? Of is het beter om SEO uit te besteden aan een online marketingbureau dat kan helpen om het pad naar succes duurzamer en korter te maken? Het antwoord is simpel - het is beter om SEO uit te besteden. Laten we naar de zeven argumenten kijken.

Er zijn marketeers die claimen dat contentmarketing het belangrijkst is voor een website. Natuurlijk, contentmarketing is heel erg belangrijk en het is belangrijk voor SEO. Maar het is geen vervanging voor zoekmachine-optimalisatie. Het is “en” in plaats van “of”.

Het is goed onderzocht, getest en uitgelegd door Google zelf dat content relevant moet zijn wil het iets bijdragen aan de posities van je website. Content dient dus niet alleen als doel om de bezoekers te informeren, maar ook als middel om hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Zonder een doordachte strategie is het een verspeling van tijd, energie en geld.

Uit onderzoek van toonaangevende online marketingsites is naar voren gekomen dat er een duidelijk verband is tussen de hoeveelheid goede content op je website en de bezoekersaantallen van een website. Veel websitebezoekers betekent doorgaans ook meer leads of sales.

De grote vraag is dus - wie gaat al die inhoud schrijven? Wie bepaalt de content strategie? Hoe is dit te integreren in het SEO-proces? Het eenvoudigste antwoord is het inhuren van een online marketingbureau die al weet hoe SEO moet worden geïntegreerd en het proces van content creatie voor jouw kan beheren en/of uitvoeren. Vergis je niet, dit is een hele kluif. De gemiddeld pagina die in de top 10 van Google staat heeft 1500 woorden. Als je op meerdere zoekwoorden succesvol wilt zijn zul je dus heel wat schrijfwerk hebben.

De afgelopen jaren zijn SEO en sociale media elkaar meer en meer gaan overlappen. Dat wordt vaak aangeduid als sociale SEO. Heb jij sociale media gebruikt om extra aandacht te vragen voor jouw bedrijf? Heb jij sociale media gebruikt om jouw SEO te ondersteunen, jouw inhoud geïndexeerd te krijgen en vaker terug te laten komen bij zoekopdrachten? Als dat zo is, dan ben je goed bezig en weet je ook hoeveel tijd er in gaat zitten.

Waarom niet een deel van het werk uitbesteden aan een extern online marketingbureau? Jij kan je tijd het beter besteden aan het bedenken van een strategie. Werk samen met het juiste online marketingbureau om je strategie te verbeteren en laat hen alle werkzaamheden uitvoeren volgens de strategiebepaling.

De laatste jaren is er veel te doen geweest om de zogenoemde Penguin-penalties. Linkbuilding is daar het grootste slachtoffer van geworden en heeft daar een slechte naam aan overgehouden. Veel marketeers hebben het nu over “links verdienen.” Hoewel links verdienen een geweldig concept is, is de realiteit toch echt weerbarstiger. Links verschijnen voor 99 van de 100 websites niet uit het niets.

Dat is de reden waarom je meer dan ooit een SEO-expert nodig hebt om linkbuilding op verantwoorde wijze te doen. Het gaat niet alleen om het vragen van links bij goede websites, het omvat ook het controleren van jouw linkprofiel, het identificeren van risicovolle links die je hebt verworven of verdiend. Het opschonen van eventuele verdachte links voordat deze leiden tot verlies van organisch verkeer is ook belangrijk.

Heb je deze vaardigheden in huis? De meeste kleine en middelgrote bedrijven vanzelfsprekend niet, dus in dit geval is SEO uitbesteden ook een prima optie.

Een van de meest ondergewaardeerde en onderbelichte gebieden van SEO is de technische kant. De techniek van een website helpt bij het optimaliseren van elementen zoals het laden van een pagina, de toegankelijkheid van de inhoud voor crawlers van zoekmachines, de juiste website hiërarchie en de kwaliteit van de code op jouw website.

Er zijn een heleboel gratis "SEO Audit" -tools beschikbaar op internet. Sommige van deze tools zijn alleen gericht op de on-page, sommige richten zich alleen op technische SEO, terwijl weer andere beide behandelen. Hoewel deze informatief zijn en zelfs uitvoerbaar in de juiste handen zijn, leiden ze vaker tot verwarring bij marketeers dan wat dan ook.

Om het nog erger te maken, beweren webdesigners vaak dat ze SEO veel beter begrijpen dan ze daadwerkelijk doen. Ontwerp en ontwikkeling zijn compleet verschillende takken van sport. De meeste marketeers hebben zelf geen idee welke vragen ze moeten stellen om onderscheid te maken tussen echte kennis en bluf.

Het is dan ook verstandig om iemand in te huren die gespecialiseerd is in SEO, zodat je er zeker van kunt zijn dat je de juiste feedback krijgt. Een goede technische SEO-analist zal begrijpen wat een hoge impact heeft en wat "leuk om te hebben" is. En het allerbelangrijkste is dat ze jou zullen helpen om technische taal om te zetten in helder en gangbaar Nederlands.

Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Tim-Oostenrijk

Tim Oostenrijk

Wil je jouw online zichtbaarheid vergroten en meer klanten bereiken? Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen om jouw doelen te bereiken.
Scroll naar boven