Skip to content
☎ Bel ons: 088 -11 55 666

Redenen om SEO uit te besteden

Zoekmachineoptimalisatie heeft de afgelopen jaren een enorme evolutie doorgemaakt. De online marketingdiensten die je tien jaar geleden bij een online marketingbureau zou hebben afgenomen, zien er aanzienlijk anders uit dan de diensten die je nu zou afnemen.

Tegelijkertijd is contentmarketing heel belangrijk geworden en heeft elke online marketeer een andere mening over de SEO-nuances en voor elke mening die je online leest, zijn er nog meer tegenpunten te vinden. Dat komt omdat het grootste deel van SEO gebaseerd is op ervaring, het toetsen van breed gedragen aannames en de minimale communicatie van Google over rankingfactoren.

Het resultaat van de ontwikkelingen is een grote hoeveelheid verwarring onder ondernemers en traditionele marketeers. Vragen die ik vaak hoor zijn erg negatief ten opzichten van SEO. Bijvoorbeeld:

• Is SEO iets uit het verleden? (Is SEO dood?)
• Zijn zoekwoorden nog steeds belangrijk?
• Is linkbuilding achterhaald of zelfs gevaarlijk?
• Heeft sociale media marketing SEO vervangen?
• Waarom zou ik geld verspillen aan een bureau als het alleen gaat om gebruiksvriendelijkheid en content van hoge kwaliteit?

Laat ik beginnen met te zeggen dat dit allemaal complete flauwekul is! SEO is springlevend. Je moet het serieus nemen als je online mee wilt doen met je concurrentie.

Dus de vraag blijft: moet je zelf de handen uit de mouwen steken en zelf een 'growth-hacker' worden? Of is het beter om SEO uit te besteden aan een online marketingbureau dat kan helpen om het pad naar succes duurzamer en korter te maken? Het antwoord is simpel - het is beter om SEO uit te besteden. Laten we naar de zeven argumenten kijken.

Waarom het beter is om SEO uit te besteden dan om het zelf te doen?

SEO evolueert te snel om bij te blijven

Iedereen die zich verdiept in het zoekmachine optimalisatie spel zal je hetzelfde vertellen - de enige constante is verandering. Google heeft aangegeven dat ze het algoritme meer dan 500 keer per jaar bijwerken! Dat vertaalt zich elke week in ongeveer 10 updates. Ja, je leest dat goed, elke week.

Als je zelf de SEO wilt doen, geweldig. Maar wie gaat dan jouw werk doen? Hoe ben jij van plan de lopende wijzigingen bij te houden? Is dat de verstandigste manier om met je tijd om te gaan?

Er staat een complete industrie van SEO-specialisten, Media-buyers en marketeers tot jouw beschikking. Het is de taak van deze marketeers om de veranderingen bij te houden, nieuwe hypothesen te testen en jou te beschermen tegen mogelijke straffen van de zoekmachines. Wij besteden elke dag tijd aan het bijhouden van de trends.

Als je een bedrijf hebt of verantwoordelijk bent voor de marketing, dan heb je een algehele strategie om je zorgen over te maken. Laat de steeds veranderende wereld van SEO en contentmarketing over aan de experts. Het bespaart jou tijd, moeite, frustratie en uiteindelijk geld door het voorkomen van fouten en misstappen.

SEO kan niet zonder kwalitatieve content

Er zijn marketeers die claimen dat contentmarketing het belangrijkst is voor een website. Natuurlijk, contentmarketing is heel erg belangrijk en het is belangrijk voor SEO. Maar het is geen vervanging voor zoekmachine-optimalisatie. Het is “en” in plaats van “of”.

Het is goed onderzocht, getest en uitgelegd door Google zelf dat content relevant moet zijn wil het iets bijdragen aan de posities van je website. Content is dus geen doel maar een middel. Zonder strategie is het verspilde energie.

Uit onderzoek van toonaangevende online marketingsites is ook naar voren gekomen dat er een duidelijk verband is tussen de hoeveelheid goede content op je website en de bezoekersaantallen van een website. Veel websitebezoekers betekent in theorie ook veel leads of sales.

De grote vraag is dus - wie gaat al die inhoud schrijven? Wie bepaalt de content strategie? Hoe is dit te integreren in het SEO-proces? Het eenvoudigste antwoord is het inhuren van een online marketingbureau die al weet hoe SEO moet worden geïntegreerd en het proces van content creatie voor jouw kan beheren en/of uitvoeren. Vergis je niet, dit is een hele kluif. De gemiddeld pagina die in de top 10 van Google staat heeft 1500 woorden. Als je op meerdere zoekwoorden succesvol wilt zijn zul je dus heel wat schrijfwerk hebben.

Volgens linkbuildingspecialistt Thorgall van Eeden

"... link building omvat het verkrijgen van links van relevante, kwaliteits- en high-authority websites, het is essentieel voor de populariteit van elke website. Hiermee kan je de zichtbaarheid van je website vergroten, verkeer genereren van andere websites die aan jou gelinkt zijn, jezelf profileren als een betrouwbare bron binnen je branche, en pagina’s sneller laten indexeren. "

Sociale SEO vereist toewijding en consistentie

De afgelopen jaren zijn SEO en sociale media elkaar gaan overlappen. Dat wordt vaak aangeduid als sociale SEO. Heb jij sociale media gebruikt om extra aandacht te vragen voor jouw bedrijf? Heb jij sociale media gebruikt om jouw SEO te ondersteunen, jouw inhoud geïndexeerd te krijgen en vaker terug te laten komen bij zoekopdrachten? Als dat zo is, dan ben je goed bezig en weet je ook hoeveel tijd er in gaat zitten.

Waarom niet een deel van het werk uitbesteden aan een extern online marketingbureau? Jij kan je tijd het beste besteden aan het bedenken van een strategie. Werk samen met het juiste online marketingbureau om de strategie te verbeteren en laat ze alle werkzaamheden doen die volgen na de strategiebepaling.

Zelf linkbuilden is riskant en arbeidsintensief

Er is de laatste jaren veel te doen geweest om de Penguin-penalties, linkbuilding heeft daar een slechte naam aan overgehouden. Veel marketeers hebben het nu over “links verdienen.” Hoewel links verdienen een geweldig concept is, is de realiteit toch echt weerbarstiger. Links verschijnen voor 99 van de 100 websites niet uit het niets.

Dat is de reden waarom je meer dan ooit een SEO-expert nodig hebt om linkbuilding op verantwoorde wijze te doen. Het gaat niet alleen om het vragen van links bij goede websites, het omvat ook het controleren van jouw linkprofiel, het identificeren van risicovolle links die je hebt verworven of verdiend. Het opschonen van eventuele verdachte links voordat deze leiden tot verlies van organisch verkeer is ook belangrijk.

Heb je deze vaardigheden in huis? De meeste kleine en middelgrote bedrijven vanzelfsprekend niet, dus in dit geval is SEO uitbesteden ook een prima optie.

Tussendoortje: Google geeft regelmatig advies over de juiste methodes om een website hoog in hun zoekmachine te krijgen en wat je wel/niet mag doen. Probeer deze informatie altijd kritisch te benaderen. Ze laten nooit het achterste van hun tong zien en er is altijd ruimte voor interpretatie. 

Technische SEO-expertise kan worden gehuurd

Een van de meest ondergewaardeerde gebieden van SEO is de technische kant. De techniek van een website helpt bij het optimaliseren van elementen zoals het laden van een pagina, de toegankelijkheid van de inhoud voor crawlers van zoekmachines, de juiste website hiërarchie en de kwaliteit van de code op jouw website.

Er zijn een heleboel gratis "SEO Audit" -tools beschikbaar op internet. Sommige van deze tools zijn alleen gericht op de on-page, sommige richten zich alleen op technische SEO, terwijl weer andere beide behandelen. Hoewel deze informatief zijn en zelfs uitvoerbaar in de juiste handen zijn, leiden ze vaker tot verwarring bij marketeers dan wat dan ook.

Om het nog erger te maken, beweren webdesigners vaak dat ze SEO veel beter begrijpen dan ze daadwerkelijk doen. Ontwerp en ontwikkeling zijn compleet verschillende takken van sport. De meeste marketeers hebben zelf geen idee welke vragen ze moeten stellen om onderscheid te maken tussen echte kennis en bluf.

Het is dan ook verstandig om iemand in te huren die gespecialiseerd is in SEO, zodat je er zeker van kunt zijn dat je de juiste feedback krijgt. Een goede technische SEO-analist zal begrijpen wat een hoge impact heeft en wat "leuk om te hebben" is. En het allerbelangrijkste is dat ze jou zullen helpen om technische taal om te zetten in helder en gangbaar Nederlands.

Analytics kan meer doen dan je weet ... in de juiste handen

Zelfs als je een laag budget heeft, zijn websitestatistieken eenvoudig (en gratis) te implementeren als je jouw website koppelt aan Google Analytics. De meeste websites hebben tegenwoordig een live trackingcode voor het analyseren van gegevens over websiteverkeer.

Na het werken met duizenden websites van elke omvang, merken wij dat traditionele marketeers vaak geen idee hebben hoe ze om moeten gaan met de data die Google Analytics heeft verzameld. Enkele problemen die we hebben ontdekt bij het controleren van GA-implementaties zijn onder meer:
• Trackingcodes onjuist geïmplementeerd op de website
• Google Analytics is slecht geconfigureerd of aangepast
• Gebrek aan toegang tot echte bedrijfsrelevante statistieken zoals doelen / conversies

Internetmarketeers hebben ervaring met het interpreteren van Google-Analyticss en dat maakt ze de aangewezen persoon om SEO aan uit te besteden. Je zult merken dat het zichzelf vele malen terugverdient door middel van betere besluitvorming, sturing en een hogere ROI.

Wat zegt Google zelf?

Google communiceert regelmatig naar webmasters. Hun blog kan je hier lezen. Bezoek ook deze website eens als je eerlijke trucs wil zien om hoger in Google te komen.

Het snelste paard wint de SEO-race

Zoals je inmiddels kunt opmaken uit de toon van dit artikel raden wij het uitbesteden van SEO van harte aan. Denk alleen al aan de tijd die verloren gaat als je SEO intern gaat doen. Hoe lang duurt het voordat je een vacature uitzet, sollicitaties hebt, contractonderhandelingen afgerond hebt, ze goed getraind zijn…. Dat kost vele maanden.

Kun je het permitteren om zo lang te wachten? Je concurrentie is nu al bezig. SEO is vrij letterlijk een race naar de top van de zoekmachineresultaten. Voor elke dag dat je wacht, winnen jouw concurrenten meer terrein.

Wanneer je rekening houdt met leeftijdsvariabelen en de hoeveelheid inhoud en links die een concurrent in de loop van de tijd kan genereren, dan zal het helder zijn dat je gisteren met SEO moet beginnen. En je raadt het al: de snelste manier om op SEO in te zetten is door SEO uit te besteden.

Conclusie

Zoekmachineoptimalisatie is een must voor elk bedrijf dat online zichtbaarheid wil verbeteren. In plaats van het met alle opstartproblemen intern op te pakken, is het volkomen logisch SEO uit te besteden aan een goed gekwalificeerde externe leverancier. Vanzelfsprekend zouden wij graag eens met jou in gesprek komen om te bespreken hoe we elkaar beter kunnen maken!

Wees niet verlegen, we bijten niet!

Neem contact met ons op en vertel ons over je nieuwe project, dagdromen of omdat je gewoon zin in een goed gesprek en koffie hebt!

Scroll To Top