headings-seo-blog-dvm

Wat zijn headings? En hoe gebruik je ze (niet) – SEO basis

Zo, je tekst is af, de afbeeldingen zijn op maat en de pagina is mooi opgemaakt. Je website is af – nou als Google dít niet weet te waarderen weet je het ook niet meer. En dan vertelt iemand je aan de hand van een SEO-analyse dat je headings verkeerd staan. Huh, je hebt toch netjes met titels en tussenkoppen gewerkt? In deze blog leggen we kort uit wat headings zijn en welke functie ze hebben op je website.

Headings en SEO

Elk bericht en elke websitepagina maakt gebruik van titels of koppen. Deze kun je als lezer gemakkelijk herkennen. Maar zonder hiërarchisch onderscheid, herkent een zoekmachine de titels niet. En is het moeilijk voor een zoekmachine op te bepalen waar de tekst over gaat. Daarom is het belangrijk om je koppen te labelen als headings met daarbij het juiste hiërarchische niveau. Vanuit SEO-technisch oogpunt is het gebruik van headings fundamenteel.

Hiërarchie en structuur

Headings gebruik je niet om je koppen en tussenkopjes de juiste opmaak te geven. Headings geven de hiërarchie en structuur aan op je websitepagina. De h1 is de meest belangrijke kop op de pagina, h2 de op één na belangrijkste en h6 de minst belangrijke.

In de praktijk

  • zul je meestal tot drie headingniveaus gebruiken. Van h1 tot en met h3. In enkele gevallen kun je dieper doorgaan en tot en met h4, h5 of h6 gebruiken;
  • gebruik je één h1 als titel;
  • gebruik je enkele h2’s als tussenkoppen;
  • gebruik je enkele of meerdere h3’s als subkoppen;
  • houd je je titels beknopt en vermijd je volledige alinea’s als heading aan te duiden;
  • sla je geen niveaus over (bijvoorbeeld van h2 naar h4, zonder h3 te gebruiken op je pagina).

Opmaak via CSS

Net als in Word, heeft elke kop een standaard lettergrootte en -dikte. En net als in Word, kun je deze opmaak aanpassen. Het uiterlijk van je website-elementen pas je aan in CSS-code. Dit is de tegenhanger van html-code en maakt bijna elke opmaak mogelijk. Geen held met code? Geen probleem. Met een pagebuilder op je website of in het visuele deel van je tekstbewerker pas je dit eenvoudig aan, terwijl jij direct het eindresultaat ziet. De code verandert dan automatisch mee. Hulp nodig? Stuur ons een bericht.

Controleer zelf je headings

Zelf je headings controleren? Dat kan eenvoudig door je paginabron te inspecteren en via Ctrl+F (⌘ Command op een Mac) te zoeken naar je heading codes. Je paginabron vind je via de rechtermuisknop of door Ctrl+U in te drukken in Chrome of Firefox.
Een voorbeeld van een h1-code en de titel:

 < h1 > [hier staat je h1 kop] < / h1 > 

Je titel begint bij het eerste woord na de openingscode h1 en en eindigt bij de sluitingscode /h1.

Laat een SEO-analyse uitvoeren door een expert

Headings zijn altijd onderdeel van onze SEO-rapporten. Wil je je site laten controleren op SEO-aspecten en er zeker van zijn dat je vindbaarheid maximaal is? Dan voeren we graag een analyse voor je uit. Lees meer over onze SEO-rapporten pagina of neem direct contact op.