Welke waarde heeft PageRank nog?

De Google oprichters, Larry Page en Sergey Brin, hebben in de beginjaren PageRank ingevoerd. Zeker in de online marketing branche is het zeer populair, maar is dit nog wel terecht? In deze blog gaan we antwoord geven op deze vraag.

De betekenis van PageRank

Iedere website en webpagina die Google geïndexeerd heeft en vertoont in de zoekresultaten krijgt een bepaalde waarde mee. Deze waarde noemen we PageRank. Dit gebeurt onder andere op basis van het aantal verwijzende links naar een bepaalde website. Iedere link kan gezien worden als een stem voor een webpagina. Hoe meer stemmen een webpagina of website ontvangt des te hoger de PageRank waarde wordt. Het verkrijgen van links noemen we linkbuilding.

PageRank updates

Gemiddeld werkt Google 3 á 4 keer per jaar de PageRank bij. Wanneer deze update wordt uitgevoerd begint iedereen weer op nul. Dat wil zeggen; Google kijkt niet naar de huidige PageRank status, maar beoordeelt opnieuw de website.

Een groot misverstand

In de beginjaren van Google was PageRank heilig. Hoe hoger de PageRank des te meer waarde Google zou hechten aan de website en dus zou een hoge positie in de zoekresultaten gegarandeerd zijn. Dit is tegenwoordig niet meer het geval. Het vroegere systeem werd namelijk misbruikt door grote linknetwerken. Anno 2013 herkent Google dit soort linkmisbruik en je kan daarvoor hard gestraft worden. Daarnaast is PageRank slechts één van de vele factoren om een goede positie te verkrijgen in de zoekresultaten.

Waar op focussen?

Sinds de invoering (1996) van de PageRank blijft het populair in de online marketing branche. Zoals al genoemd zijn er meerder factoren van belang waar we in een volgende blog aandacht aan gaan besteden. Belangrijk is dat een website zich blijft focussen op de bezoekers. Zorg dat er relevante en waardevolle content op de website staat en meet vervolgens, via bijvoorbeeld Google Analytics, hoe uw bezoeker zich gedraagt en of deze de gewenste actie uitvoert. Wanneer je met deze unieke gegevens jouw website optimaliseert, zet je de juiste stappen richting een succesvolle website.

Feiten over PageRank

– PageRank toont niet de waarde van een website
– Hoge PageRank is geen garantie voor een hoge positie
– Hoge PageRank is geen garantie voor veel bezoekers
– PageRank is slechts één van de 200 factoren waar Google naar kijkt